fredag 25 maj 2018

Vems rätt?

Din, min eller alla andras rättighet?
Irland står inför ett vägval.

Jag brukar säga att mitt jag är kluvet i fyra delar.
Jag är en del svensk, en del spansk, en del irländsk och en del indisk.
Född och uppvuxen i fantastiska Hällevik som tillhör Sverige.
Boendes i Spanien i perioder under barndomen.
Spelat i ett irländsk band sedan snart tio år och hinduist sedan tonåren.
Jag har valt allt jag tycker är bra.
svt.se

Det är dock aldrig så att allt fastnar.
Likadant som att jag ständigt kritiserar mitt eget parti för att vi ska förändras, på samma sätt finns det saker jag inte tycker om på andra ställen.
Irland och dess befolkning är helt underbar med ett fantastiskt sätt.
Deras aborttänk är dock en katastrof och just idag står de inför ett väldigt viktigt vägval.

I dagsläget är abort helt förbjuden i Irland med det undantag att det kan vara ett hot mot kvinnans liv.
De ska idag rösta om att införa abort fram till vecka tolv.
Det kommer alltså att bli ungefär som i Sverige.

Det totala stoppet för abort i Irland betyder inte att ingen där gör abort utan de åker till Storbritannien istället. Precis som polskorna åkte till Sverige förr.
170 000 kvinnor har sedan 1980 valt att resa över vattnet för att ta bort ett foster som de inte önskar.
Många är de som förfasar sig över detta men jag har full förståelse för deras val.

Om kvinnan väljer att det inte passar in i livet, om hon blivit våldtagen eller det är något som inte stämmer med fostret, så ta bort det.
Det som ska bli ett barn vet inget ännu och jag tror det är bättre att ge den själen rätten till ett annat liv så fort som möjligt.
Jag som kvinna ska få ha den rätten även om det bör ske i samråd med den eventuella partnern.

Personligen är jag helt emot abort.
Jag tycker att man ska tänka efter före men ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig och då är detta ett bra alternativ framför att låta barn växa upp i en värld där de inte är önskade.
Barn ska alltid veta att de är just önskade och älskade.

Jag och min man har haft oerhörda bekymmer att skaffa barn men det förändrar inte min syn på detta alls. Vad som hänt oss kan inte någon annan hjälpa eller tvärtom.

Aborträtten är något av det viktigaste vi har och det är kvinnans rättighet att göra det valet.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hon-fick-aka-till-storbritannien-for-en-abort
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/stor-polarisering-i-varlden-kring-abortfragan