lördag 19 maj 2018

Konsten att alltid ha rätt.

Vad tycker du?
Det är lätt att tänka att just du alltid har rätt, men skrämmande blir det när du inser att den verklighetsuppfattning du själv har inte är den som stämmer för den som sitter jämte dig.
Hur i hela världen kan det bli så olika!?
svt.se

Det finns två länkar nederst.
Den ene går till en bild på en klänning.
Vilka färger tycker du att den har?
Den andra länken går till en kortare film med ljud.
Vad tycker du att de säger i filmen?

Jag lyssnade och såg, bestämde mig för vad som är rätt.
Sedan inser jag att det kanske inte är så och det är skrämmande.
Hur många andra saker ser jag såhär fel?

Jag hör ljudet Yanny och ser klänningen som om den vore i vitt och guld.
Klänningen är blå och svart.
Jag förstår att det är ögonen och öronen som spelar mig ett spratt men tankarna går till vilka andra saker som jag har blivit duperad av och ännu värre, de som aldrig någonsin ifrågasätter sig själv.
För mig är det nämligen en grundbult och jag gör det ständigt.

Varför tycker jag såhär?
Gör jag det för att någon annan gör det eller för att jag har läst så mycket fakta om det att det känns mest logiskt?
Jag är helt allergisk mot människor som har väldigt mycket åsikter men ingen grund att stå på.

I mitt parti måste man göra en oerhörd massa utbildningar för att få stå på en lista till valet. Till varje utbildning finns det tester. Jag har aldrig gjort utbildningarna men klarar alltid testerna direkt och gissningsvis har det att göra med hur länge jag har varit medlem.
Trots det visar inte årets valkompass att jag är Moderat.
Jag är för liberal för att bli Moderat och då jag vet att alla frågor inte finns med stämmer inte valkompassen.

Som jag ser det är min uppgift i politiken att förändra allt det som jag tycker är fel även inom mitt eget parti och därför har vi stämmor varje år.
Jag vill exempelvis förbjuda böneutrop, vända donationsregistret och slopa all tvångsfördelning av föräldradagarna. Det är den synpunkt jag har nu och hur jag än vänder och vrider på det så anser jag att detta är det rätta. Jag har redan fått igenom att vi ska arbeta för aktiv dödshjälp i Blekinge.

När jag ser klippen ovan tänker jag att det inte är konstigt att människor inte kommer överens.
Om man inte kan samsas eller enas kring vilken färg eller vilket ljud man har, hur ska man då kunna lösa världskonflikter?
Det enda man kan göra är att stå för det man själv tycker och försöka prata med andra för att få höra deras syn på samma sak. Kanske, kanske kan det till slut gå.

Vad ser eller hör du?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/lakare-om-klanningen-inte-unikt-att-vi-ser-olika-farger
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/snackisen-som-delar-internet-vad-hor-du