måndag 16 april 2018

Absurt.

Ofta uppkommer diskussioner om huruvida vissa saker ska leda till högre lön eller inte men detta är något av det mest absurda jag stött på.
Människor som arbetar på försäkringskassan påstår att de inte har fått löneförhöjning då de har gjort för få avslag.
Alltså, för många människor har efter deras handlande fått bidrag.


Som jag ser det ska den som är berättigad till bidrag ha det.
Hela vårt system bygger på att det ska vara så och min förhoppning är att det fungerar därefter. En statlig myndighet bör ha gemensamma regler som samtliga anställda följer.
Det bör betyda att det inte ska spela någon roll vilken handläggare du får.
Artikeln tyder på något annat.

Jag är inte den som gillar bidrag i den form att det bara ska ges ut.
Jag tycker att det många gånger har getts för lätt men samtidigt ska det inte vara ett bekymmer för den som är sjuk. Har man fått cancer eller någon annan sjukdom som kan ta ett tag att bli av med, i bästa fall, så är det absurt att man ska behöva föra ett krig med Försäkringskassan samtidigt som man är sjuk eller på väg tillbaka.
Det är en svår balansgång som de anställda måste följa.

Samtidigt vet jag hur det kan se ut.
Jag har suttit med och bedömt människor som har överklagat beslut och jag förundras över hur långt det finns människor som driver saker.
Människor som får socialbidrag och sen kräver ett par tusen för att köp en vinterjacka.
Det är ju inte så att alla vinterjackor kostar ett par tusen och vill man ha en för det priset är det dags att börja tjäna sin egen lön men nej. Man driver hellre ett krig om dessa pengar.
Bidragen ska vara till för dem som verkligen ska ha dem!

Att det skulle ligga någon form av bonus i antalet avslag är dock horribelt.
Det kan vara så att en handläggare bara får ärenden som är berättigade till bidrag och tvärtom.
Ska det då spela in?
Då blir det lika orättvist som betygssystemet förr.
Fem femmor skulle delas ut oavsett om någon förtjänade det eller inte.
Likadant med fyror, treor, tvår och ettor.
Det blir inte bra.

Jag hoppas verkligen att detta är en enskild händelse och inte något som är återkommande.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/handlaggare-pa-forsakringskassan-fler-avslag-ger-hogre-lon