söndag 11 mars 2018

Var går gränsen?

Röker du?
Rent krasst är det ditt eget problem.
Jag bryr mig inte om vad andra människor gör så länge det inte är skadligt för någon. Vad som är skadligt är dock relativt. Rökning är farligt. Det finns ingen i Sverige som inte vet det.
Jag var emot rökförbudet på krogarna men tycker idag att det är bra.
Någonstans måste dock gränsen dras.
svt.se

"Du ska inte röka på lekplatser".
Nej. Det kan jag med tycka. Det sunda förnuftet bör gå in där men det blir en väldigt skillnad på om du sätter dig i sandlådan och blåser röken på barnen eller om du går undan så att du inte ska störa.
Vem i hela världen ska kontrollera detta?

Vill regeringen att människor i gemen ska börja leka Svenssonpoliser och jaga dessa?
Eller polisen ska göra det?
Är det vad skattebetalarna tycker polisens resurser ska gå till?

Min uppfattning är att det inte är skadligt för andra om någon står och röker i det fria.
Tänder någon en cigarett under sin promenad så skadar det dem själv men sällan omgivningen då du måste leva väldigt nära någon med dessa bekymmer för att det ska bli passiv rökning.

Träning är skadligt om du inte gör det på rätt sätt.
Det är farligt att äta fel mat vilket nu har bevisats vara farligare än att exempelvis röka.
Ska vi kontrollera vad människor äter också då?

För mig är det fel prioriteringar.
Jag vill att polisen ska jaga buset i vårt land och med tanke på antalet artiklar om detta så har de att göra ändå. Våldtäkter, gruppvåldtäkter och skjutningar men regeringen vill att polisen ska prioritera jagandet av rökare..
Det tycker inte jag.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-star-fast-vid-utokat-rokforbud