onsdag 14 mars 2018

Välkommen, men gör som du vill..

Burkini på badhusen.
Visserligen en snäll gest mot de flickor som annars inte får bada men för mig enbart ett extra bevis på att vi behöver tuffare regler. Lundbybadet förbjuder nu, efter en tid, uthyrning av burkinis.
Anledningen är att de inte vill vara en del i att flickor utsätts för hederskultur på något sätt.
svt.se

Helt rätt!
Grunden bör dock tas i ett större sammanhang för att ge något.
Förbjud dessa dräkter över lag.
Iranska kvinnor jublar när de slänger sina slöjor samtidigt som vi i Sverige låter föräldrarna tvinga på sina barn dessa kläder. Sverige är ett land som inte tänker såhär.
Självklart kan föräldrar vara en del i vad deras barn har på sig men inte när det gäller religiösa fantasier av olika slag.
Slöjan är enligt mig ett förtryck.

När jag besöker Karlskrona möter jag med jämna mellanrum en grupp kvinnor och tonåringar, antar jag då de inte är lika långa, klädda i niqab.
Det är för helt avskyvärt.
Det ultimata tecknet på förtryck i ett land som tror på frihet och demokrati.

Några kommer nu säga att jag inte ska bestämma vad andra får ha på sig och nej, det tycker inte jag heller. Jag anser dock att vårt samhälle kan bestämma över vad människor INTE får ha på sig.
Jag kan exempelvis inte komma till skolan i en SS-uniform, niqab eller prästklädsel.
De står nämligen alla för en åsikt som en lärare inte ska ha, åtminstone inte så öppet.
Jag kan inte heller ha ett Moderatmärke över hela ryggen lika lite som det passar sig att jag har en Tors hammare runt halsen. För mig är det fel.
Det är för mig lika fel oavsett när det gäller när det är saker som är ett starkt tecken på förtryck.

Om Sverige skulle förbjuda dessa dräkter hade människor som inte accepterade detta tvingats bosätta sig i länder där det hade varit ok om de inte ville följa våra regler.

Sveriges regeringen bedriver idag en kamp mot dem som röker på allmänna platser men de anser det vara ok att kvinnor och flickor utsätts för hedersförtrycket helt öppet, då de enligt sig själv valt detta. Vi behöver bli tuffare med vart våra värderingar finns någonstans och vad som vi anser vara ok.

Mjölby, med Centern i toppen (deras riksparti har väl inte hunnit reagera) visar vart kistan ska stå och de gör enligt mig helt rätt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/stopp-for-hyrburkini-vid-mjolbybad