torsdag 15 mars 2018

Choklad, oliver och stora mängder spanska tomater.

Ibland får jag väl vara som alla andra.
Typ..
Jag funderar ibland på om man skulle ha en gullig blogg som visar bilder på min perfekta familj, mitt perfekta hem och mitt helt enkelt helt perfekta liv!
Problemet är dock att jag inte tror att det finns.
Inte bara här utan överallt.
Igår hade vi världens diskussioner om olika politiska speglingar i vårt samhälle, barnen vägrade äta, maten på tallriken låg på FEL plats, de fick fel dricka, vägrade sova och ligger på golvet och skriker som de flesta andra gör.
Inget onormalt för min övertygelse är att det är likadant överallt och hos alla oavsett om man visar det eller inte.
svt.se

Jag kunde skriva inlägg som inte förargade någon och som var precis så där mitt i så att ingen egentligen behövde bry sig. Jag har dock aldrig fungerat så.
Jag högaktar människor som står för sina åsikter och kan förklara dem.
Oavsett vilka åsikterna är.
Bekymret är att många inte kan skilja på sak och person.
Det är någon varje dag som raderar mig från sitt facebookkonto.
Det spelar för mig ingen roll egentligen men jag förvånas ständigt över dessa människor då de absolut flesta har en sak gemensamt.
Är det inte en logga för F!, vänstern eller miljöpartiet så är de arga för något annat jag tyckt.
Jag har en app som automatiskt sorterar dessa så den som en gång har tagit bort mig kommer inte upp i mitt flöde igen. Den "vännen" är borta.
Det blir ju annars väldigt många vänner som försvinner vilket i och för sig vägs upp av de tiotal förfrågningar som kommer varje dag.
(Jag ber om ursäkt till alla er som jag fortfarande inte har svarat)
Jag förstår dock inte det där med att ta bort människor som inte tänker likadant.
Jag skulle aldrig ta bort någon.
Inte ens om de var aktiva i F! eller miljöpartiet men det är nog det som är skillnaden.
Det är mer accepterat med olika åsikter om man står för människors lika värde, eller tvärtom..
Det borde ju vara jag som raderar alla som inte delar mina åsikter.
Jag accepterar dock de olika åsikterna och ser andra värden i de personerna.

Jag hade idag tänkt skriva om hälsosam mat.
Det är något som många tycker väldigt mycket om!
Många berättar vad duktiga de är på att äta rätt trots att forskningen nu säger att det är en direkt lögn.
Jag har efter utbildningar och kurser visat att jag skulle kunna kalla mig för en mindre expert på vad man ska äta och inte. Jag kan räkna ut exakt vad jag bör äta och hur mycket av varje.
Problemet är att jag är totalt ointresserad.
Min uppfattning är att jag mår bra idag trots att jag är uppväxt på bullfika varje dag.
Trots att jag ätit normal husmanskost och inte rör mig i onödan så fungerar jag normalt.
Jag har ett paket glass på jobbet som jag äter på när jag känner för det och hemma konsumerar jag stora mängder gröna oliver, spanska tomater (jag älskar nämligen just de spanska som är under denna säsong) och choklad. Jag älskar detta!
Och saltlakrits.
Min kost är en katastrof.

Jag skulle dock ha kunnat skriva att jag äter bra mat, tycker om att motionera, dricker inte, feströker inte och tror inte att politik i det stora hela är så viktigt.
Det hade varit en lögn.
Jag tror inte att varken jag eller någon annan vinner på att ljuga om saker som i grunden är så oerhört basala.

Så jag vill med detta skriva:
Handen upp!
Jag är en av dem i Sverige som inte äter hälsosam mat och jag vägrar att skämmas för det.
Jag är en av de nio tiondelarna som äter vad jag känner för och förmodligen en av de nio tiondelarna som inte påstår att jag gör det.
Du lever ett liv nu, lev det.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-bara-en-tiondel-av-svenskarna-ater-halsosamt