onsdag 17 januari 2018

Överflödet avlivas..

Friska lejon avlivas i på djurparker i Sverige.
Inte bara lejon utan flera olika djur.
Jag har ytterst svårt att se varför det verkligen får gå till såhär.
För mig är detta det yttersta sättet att leka Gud.
svt.se

Lejon är en djurstam som är på väg utför.
Det finns inte tillräckligt många kvar i världen men i djurparker runt om så avlivar man dessa djur. Jag förstår att de kan bli för många, hotfulla och aggressiva men någonstans måste det finnas en moral kring detta.
Skulle man inte kunna hjälpa dem till sitt hemland istället?

Jag antar att detta, som så många gånger tidigare, handlar om pengar.
Det är för dyrt att skicka dem ner till Afrika och jag kan ju bara gissa hur många djur som dödas på djurparker runt om i världen varje år. Några få individer säljs till andra djurparker men merparten avlivas.

Jag har alltid tyckt om att titta på naturprogram och Vetenskapens värld och Mitt i naturen stod högt upp på listan över favoritprogram. Jag hade dock aldrig kunnat bli naturfotograf då jag hade haft svårt för att inte agera när ett djur dödar ett annat.
Speciellt när det gäller ungarna.
Samtidigt kan jag förstå det för det är naturens gång på dessa platser.
I deras naturliga miljö.

Att människor leker Gud tycker jag dock är fel.
Vad har dessa djur gjort för att avlivas?
Katter kastreras om man inte vill ha killingar.
Kan man inte göra detsamma med ett lejon eller risken är att de där få ungarna som man verkligen vill ha inte kommer till världen då?
För mig är det ett oerhört slöseri av djur och jag tycker det är fel.
Lika fel som det är att ha vilda djur på cirkusar och jag tycker även i detta fall att det är mycket märkligt att de föreningar, som exempelvis Djurens rätt, inte agerar i dessa frågor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/friska-lejon-avlivas-pa-boras-djurpark-1