måndag 22 januari 2018

Före min tid?

När kriget kommer är på modet och eget skryt luktar illa men om detta motionerade jag om i min hemkommun redan i oktober i fjol.
Det kommer nu att göras ett nytt häfte liknande det som fanns för länge sedan, för hela landet.
"Om kriget kommer" gav många ont i magen men tiderna ser idag annorlunda ut.
svt.se

Jag har alltid känt att jag är född fel.
Inte fel så utan mest på fel årtionde då jag borde vara så gammal som mina föräldrar.
Jag älskar sextiotalsmusiken, har fyllt huset med gamla prylar och tänker "gammalt".
Att ta bort värnplikten var något av det dummaste som gjorts och det är många år sedan jag gjorde minilumpen, gick med i hemvärnet och civilförsvarsförbundet.
För mig är det viktigt.

Det är också en av anledningarna till att jag skrev motionen till min hemkommun.
De (s)tyrande här jublar väl då de nu tycker att de kan anse min motion besvarad men så är inte fallet.

Jag tycker det är jättebra att det kommer ett allmänt häfte i Sverige.
För min hemkommun anser jag dock att det behövs ett eget och det borde vara likadant i varje kommun och län.
Om det skulle hända något så är strömmen och wifi det första som försvinner.
Hur ska vi då hitta skyddsrummen i kommunen?
Hur ska vi veta vart vi ska gå för att få vatten?
Hur tar man kontakt om det sker någon större olycka?

Dessa frågor och informationssaker är omöjliga att få med i ett stort häfte för hela Sverige och borde ligga på varje kommuns eget ansvar att informera sina medborgare om. För dem som turistar i kommunen måste det finnas information lättillgängligt och jag har föreslagit en fil som går att ladda ner samt ett häfte hem till varje hushåll.
Där ska information som är viktig för närområdet finnas.
Hur många kan idag peka ut närmsta skyddsrum eller var de ska få vatten vid nöd?

Många klagar att detta skrämmer upp i onödan men jag anser att det är bra att tänka till före.
Den som är förberedd på det värsta har garanterat en betydligt bättre chans att överleva.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/intresset-stort-for-beredskap-om-kriget-kommer