lördag 20 januari 2018

Alla lika - alla olika.

Arabisktalande arbetssökande diskrimineras ofta.
Så sa ett program på P1.
Det visade sig att människor med svensk bakgrund eller en annan, fick olika frågor.
Den utlandsfödda fick frågor om de svenska värderingarna medan den svenskfödde fick frågor om hur de exempelvis klarade stress.
sr.se

Det må vara jag, men är detta konstigt?
För mig är det inte det och jag kan ta ett exempel som för de födda i Sverige är oerhört viktigt:
Passa tiden.
Det finns självfallet de svenskar som inte klarar detta men de flesta är väldigt duktiga på det. I många kulturer är dock tiden oviktig och man behöver inte åka långt för att inse det.
I Spanien säger man "mañana" - i morgon. Ta det lugnt!
Då är vi fortfarande inom Europas gränser.

För några år sedan var jag på EU-kontoret i Bryssel och där fick gruppen jag var där med veta att om mötet började nio kom svenskarna lite i nio för vi vill vara i tid.
Andra Skandinaver kommer strax efter. Den som öppnar lokalen kommer kvart över.
Halv tio börjar det tändas och göras iordning.
Så här fortsatte det tills länderna kring Medelhavet dök upp ett par timmar senare och mötet då kunde öppnas. Som skrivet; detta är fortfarande inom Europa.

Krockarna som kommer när människor kommer från länder utanför Europa kan man bara gissa sig till. Ingenting är detsamma. Bara en så enkel sak som att alla i Sverige är jämlika.
Vi gör ingen skillnad på män och kvinnor.
Vi täcker oss inte.
Vi följer de lagar och regler vi är födda till, inte en religion.
Hela grundsynen i Sverige bygger på kristendomen.
Är det då konstigt om den arabisktalande får frågan om denne känner till de svenska värderingarna?

Hade detta varit för ett par år sedan hade det blivit ett ramaskri.
Rasister!
För mig är det självklart att det är skillnader och i vissa arbeten passar inte detta.
På andra gör det kanske det och de som då inte kan anpassa sig till hur det arbetet fungerar får välja ett annat jobb. Svårare än så kan det inte vara.

Om du ska anställa personal till en förskola behöver du visa ditt ansikte och prata bra svenska. Detsamma gäller om du ska sitta i kassan eller arbeta inom vården.
Deras kultur får inte krocka med hur det fungerar i Sverige.

Det är bara ett par veckor sedan kvinnan som anmälde SAS fick fel.
Hon var inte berättigad att bära slöja i det arbete hon sökte och hon blev arg men SAS vann. Inget arbete ska anpassas efter någons eventuella religion eller uppfattning om världen och jag tycker att det är en bra sak i Sverige.

Piraten skrev att "man inte kan säga stoppnål utan att någon enögd jävel blir upprörd" och så känner jag inför detta. För mig är det en självklarhet att arbetsgivaren ställer frågor om hur du tänker i olika situationer utifrån vilket kultur du har för vi är alla olika även om vi är lika.

http://t.sr.se/2qSRMk6