fredag 29 december 2017

Trygga Moder Svea.

Eliasson berättar att det inte finns några "No-go"-zoner i Sverige men några utsatta områden.
Jag läste igenom polisens rapport och på sidan 41 kom följande:
svt.se

Särskilt utsatta områden i Sverige:
Vivalla, Örebro
Gottsunda, Uppsala
Alby, Botkyrka
Fittja, Botkyrka
Hallunda/Norsberg, Botkyrka
Husby, Stockholm
Rinkeby/Tensta, Stockholm
Ronna/Geneta/Lina, Södertälje
Araby, Växjö
Karlslund, Landskrona
Nydala/Hermodsdal/Lindängen, Malmö
Rosengård söder om Amiralsgatan, Malmö
Södra Sofielund (Seved), Malmö
Bergsjön, Göteborg
Biskopsgården, Göteborg
Gårdsten, Göteborg
Hammarkullen, Göteborg
Hjällbo, Göteborg
Tynnered/Grevgården, Opaltorget, Västra Frölunda
Hässleholmen/Hulta, Borås
Norrby, Borås
Skäggetorp, Linköping

Riskområden i Sverige:
Tjärna ängar, Borlänge
Oxhagen/Varberga, Örebro
Tureberg, Sollentuna
Dalhem/Drottninghög/Fredriksberg, Helsingborg
Söder, Helsingborg
Holma/Kroksbäck/Belleveugården, Malmö

Utsatta områden i Sverige:
Bäckby, Västerås
Brandbergen, Haninge
Jordbro, Haninge
Skogås, Huddinge
Vårby, Huddinge
Sångvägen, Järfälla
Termovägen, Järfälla
Edsberg, Sollentuna
Bredäng, Stockholm
Hagsätra/Rågsved, Stockholm
Hässelby/Vällingby, Stockholm
Vårberg, Stockholm
Älvsjö/Solberga, Stockholm
Östberga, Stockholm
Rissne/Hallonbergen, Sundbyberg
Fornhöjden, Södertälje
Hovsjö, Södertälje
Finnsta, Upplands Bro
Smedby, Upplands Väsby
Charlottensborg, Kristianstad (För oss häromkring kallat för Challan)
Gamlegården, Kristianstad
Hisings Backa, Göteborg
Rannebergen, Göteborg
Andersberg, Halmstad
Kronogården/Lextorp, Trollhättan
Fröslunda, Eskilstuna
Lagersberg, Eskilstuna
Skiftinge, Eskilstuna
Råslätt, Jönköping
Hageby, Norrköping
Klockaretorpet, Norrköping
Navestad, Norrköping

Det var väl ingen farlig lista!
Två av platserna har jag kursiverat. De ligger nämligen relativt nära min kommun och just Kristianstad besöks med jämna mellanrum då det är den större stad många härifrån åker till. När jag precis var i sluttampen på min period i utelivet började de varna för att man skulle gå ute själv i centrala Kristianstad. Anledningen var de gäng som hade börjat härja och gängen, jag ber så mycket om ursäkt för om någon nu känner sig utpekad, pratade främst albanska.
I Gamlegården bodde flera av min studiekamrater och jag kände mig aldrig rädd där men detta var för femton år sedan. Mycket har hunnit hända sedan dess.

I förra veckan var jag utanför Kristianstad och hämtade de sista paketen på Postnords terminal och stannade sedan till i en butik där för att handla. Det var fler än jag som stannade upp och undrade vad det var som hände.
Ett gäng på sju-åtta killar i 15-16-årsåldern sprang inne i butiken och kastade varor mellan sig. De välte ner saker, skrek och betedde sig som en förskoleklass som precis fått en ny kasse med leksaker som de måste samsas om. Jag tror till och med att barn hade betett sig bättre.
Skillnaden är nämligen att dessa killarna var från min längd och längre.
Jag är då ingen liten person utan räknas som en bra bit över medellängd för kvinnor i Sverige.
Samma gäng stod sedan utanför och skrek och bråkade.
Samma gäng stod vid kiosken vid Scan för tre dagar sedan och kastade stora stenar efter bilar som kom körande. Igår stod de och drog iväg smällare.
Ingen vågar reagera för risken är att du blir nersparkad eller får en kniv i ryggen.
Är det då värt att säga ifrån?

Men Eliasson tycker att de där zonerna inte finns och områdena just i Kristianstad räknas bara som ett utsatt område. Med risk för att kallas för rasist så förstod jag bara några få ord som killarna pratade/skrek efter varandra och det var inte för att de hade Kristianstadsmål.

Om vi tittar på den långa listan av orter i Sverige som räknas som utsatta.
Det finns vissa adresser angivna och en av dem är Sångvägen i Järfälla.
Gå in och titta runt lite, 64 58, och se för min övertygelse är att varenda ett av de områden som nämns i polisens rapport har bekymmer med ungefär samma saker.
Det är självklart inte så att varenda boende är en del av problemet men jag kan ju se till mina närområden. Områdena där det är kriminalitet är de områden där det svenska språket inte är huvudspråk. Jag har vänner i Kristianstad vars barn fick byta skola för att risken var stor att barnet annars skulle börja bryta på ett annat språk.

Eliasson har rätt i att vi borde ta i med grövre handskar men hans problem är att han har sagt det under flera års tid. Problemet då blir att det faktiskt inte händer någonting trots att det är han som står vid rodret. Sverige behöver stå upp för vårt svenska språk, våra lagar och regler samt det kulturarv vi ännu har kvar. Vi behöver ta händerna ur fickorna och visa de styrande att vi inte vill bo såhär längre.

Har man fått en chans i Sverige och inte klarar av att sköta det bör man inte längre få stanna kvar här och det borde inte ens vara ett problem att fundera över.
Det borde ordnas direkt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rikspolischef-dan-eliassons-framtidsoptimism-far-kritik
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/rikspolischefen-las-in-fler-unga-kriminella
https://polisen.se/Aktuellt/Rapporter-och-publikationer/Ovriga-rapporter/Publicerat-ovriga-rapporter/Utsatta-omraden-2017/