söndag 10 december 2017

För sådant händer i Sverige..

Inte utan min dotter.
Den boken och sedan filmen var i princip ett tvång att läsa/se.
Man skulle vara medveten om vissa val man gjorde och boken Såld som skildrade hur en pappa gifte bort sina döttrar trots att de var uppväxta i Storbritannien satte skräck i alla.
Sådant här händer inte i en kultur där man tänker att giftermålet, oavsett mellan vilka det är bara de är myndiga, är ett frivilligt val.
svt.se

Två barn kidnappades på väg hem från skolan i Emmaboda.
De hittades i en lägenhet i Malmö efter stora efterforskningar.
Polisen bedömde att risken var oerhört stor att de skulle föras utomlands och barnen är nu omhändertagna av socialen.

Ok.
Är förövarna födda i Sverige?
Garanterat inte.
Varför kommer man till Sverige när man sedan anser att barnen ska tillbaka till hemlandet?
För jag kan inte tänka mig att de skulle tillbaka på semester.
Antalet barn som blir bortgifta är enligt mig för många och jag är övertygad om att mörkertalet är oerhört stort. Om man bara ska åka hem på semester, varför inte hämta barnen normalt?

Skildringarna är många om sådana här händelser. Inte utan min dotter, Såld, Ett löfte till Nadja, För kärleken till Nadia (en annan Nadia).. Vilken förälder som helst blir skräckslagen.
Skillnaden mellan hur man värderar kvinnor och barn i olika kulturer är en katastrof.
Zana och Nadja giftes bort till äldre män i Jemen.
Av sin pappa.
Det är inte så att detta är något nytt eller något som aldrig har hänt innan men världen är i princip tyst. Det sker i tysthet och bakom stängda dörrar.
Straffen borde bli så mycket värre för de föräldrar som flyttar till vårt land med vårt tänk men fortsätter agera som om de bodde kvar i sitt stenåldersland.
Vi lever på 2000-talet.

Jag hoppas verkligen att socialtjänsten står på sig för som jag ser det var inte tanken att dessa barn skulle återvända till Sverige och då det uppenbarligen inte finns någon mamma här som motsätter sig att de ska skickas tillbaka hoppas jag att de placeras i ett skyddat familjehem.
Ingen som ens har tänkt tanken på att gifta bort dem eller skicka tillbaka dem till ett land långt bort borde få komma nära dem.

Jag önskar att vårt land slutade vara så mesigt.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/de-bortforda-barnen-fran-emmaboda-hittade-valbehallna
https://sv.wikipedia.org/wiki/Zana_Muhsen