måndag 13 november 2017

Ja, var är den journalistiska källkritiken?

Jagad, fälld, dömd.
Utan rättegång.
Jagad för påståenden, fälld och dömd av media.
Timell undrar var den journalistiska källkritiken befinner sig och jag håller med honom.
Han berättar att han har fått fly landet med sin familj och att han blivit jagad dygnet runt i en månad.
Varför?
Han påstås ha våldtagit en kvinna på en fest för snart tio år sedan.
Kvinnans advokat uttalar sig om att han borde ha blivit anmäld för länge sedan.
Artiklar har tidigare berättat om hans temperament när kameran har varit avstängd.
svt.se

Ämnet börjar bli uttjatat men jag kan inte låta bli att skriva om det då det enligt mig är så att hela Sveriges rättsystem håller på att haverera rakt in i anarkins värld.
Media är boven i dramat.
Går det verkligen inte att göra någonting åt detta?
Denna våg började för ett par år sedan när Expo gav sig tusan på att de skulle sänka Sverigedemokraterna genom att jaga alla som kunde tänkas rösta på dem och som skrev smaklösa kommentarer på internet.
Där gjordes det första riktiga övertrampet enligt mig.
Plötsligt spelade inte rätten någon roll längre för media agerade bödel.

Timell har fått fly landet.
Hans familj jagas och han har inte längre något arbete kvar.
En av Sveriges förmodligen mest kända tv-profiler.
Varför?
Anklagelser om eventuella brott.
Anklagelser.
Han är inte häktad, inte dömd, inte fängslad på något sätt.
Brottet han påstås ha begått preskriberas till sommaren.

Jag har ingen aning om han är skyldig eller inte men enligt mig spelar inte det någon roll i detta sammanhanget. Jag anser att det är exakt lika smaklöst att Madsen hängs ut för enligt mig spelar det ingen roll vem det är eller vad personen har gjort.
Det som spelar roll är att media fäller människor som inte är dömda i en rätt.
Detta samtidigt som andra, av media inte så viktiga personer, klarar sig undan.
För mig är det smaklöst och helt ofattbart.

Som kvinna har man en oerhörd makt och jag har varit med om en pappa som om och om igen anklagades för det mest hemska man kunde anklaga någon för.
Han blev friad varje gång och det visade sig att det inte var han som var ett problem utan den andre parten men varenda gång en anklagelse kom så flyttade socialen barnet.
Hur många gånger hade du orkat?
Hört uttrycket "ingen rök utan eld"?

För mig ska lagen följas, oavsett vem det gäller.
Timell är dömd på grund av sitt namn, inte för vad han har gjort eller inte gjort (då det inte är fastställt ännu) och jag tycker det är fruktansvärt att det får fungera såhär.
Den dag det är en av dessa så kallade stjärnreportrar som hängs ut, då kanske de förstår vad de utsätter andra människor för.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/martin-timell-jag-har-fatt-fly-landet