tisdag 14 november 2017

För de flesta blir vuxna till slut.

Nazism är en barnsjukdom precis som kommunism.
De absolut flesta växer upp och förstår att det var dumt.
Under min uppväxt fanns det både några nazister och några kommunister men det blev mer eller mindre folk av dem allihop.
En gammal bild som jag har använt tidigare.
Jag tycker den visar tydligt på vilken del av cirkeln
som barnsjukdomarna finns.

Det var en olycka utanför Kristianstad när jag pluggade där.
Fyra killar körde rakt in i en betongbro och dog allihop.
Så fruktansvärt tragiskt men den stora vinkeln bland dem som pratade om dem var att det var rätt åt dem för att de var nazister. De fick helt enkelt vad de förtjänade.
Jag tänker inte så.
Inte om dem och inte om några andra heller för jag skulle vilja kalla det för en barnsjukdom.
Det jag gjorde som artonåring känner jag idag inte alltid var så smart.
Det finns saker jag aldrig hade gjort som vuxen men det är kanske just det som har gjort mig vuxen.
Jag fick begå misstag och lära mig av dem.
Vissa lär sig på en kort tid medan andra får försöka länge.

Barnsjukdomar är sådant som man drabbas av innan man lärt sig tänka riktigt.
Innan man har stött på hinder eller sett verkligheten som den är.
Barnsjukdomar drabbar främst barn även om de ibland även smittar vuxna.
Nazism är för mig en barnsjukdom och just andra världskriget är av någon anledning oerhört fascinerande för många.
Från tidig ålder brukar det vara två saker elever verkligen vill fråga om:
Titanic och andra världskriget.
Det är självfallet inte så att anledningen är att de har nazistiska tankar eller tycker att fartyg ska sjunka utan de undrar för de har hört talas om det.
På något sätt blir det exotiskt att höra om varför detta hände och i en allmän undersökning i skolor är jag säker på att fler hade kunnat sätta rätt namn på Hitler än vem som helst av ministrarna i regeringen. Det gör inte svenska ungdomar till nazister.

Tonåringar på en högstadieskola har gjort hitlerhälsning på film under en resa till ett koncentrationsläger. Så oerhört dumt gjort så det finns inga ord på just det men samtidigt är de just tonåringar. Om man inte gör de dumma sakerna då, när ska man då göra dem?
Erfarenheten säger att filmen är tagen ur sin kontext och sannolikt har de skämtat på helt fel. Det har gått över styr, någon filmade det och plötsligt kan hela världen se det.
Mångas räddning är tiden de är födda för detta var exempelvis en möjlighet under min barndom.
Människor som är äldre än mig klarade sig helt och hållet men oavsett ålder tror jag att det finns få personer som inte har begått misstag i sina liv.
Det finns få personer som kan vara just den där som kastar den första stenen.
Få personer som är ofelbara.
Jag är inte en av de ofelbara men jag har lärt mig med åldern.

Detta är ungdomar.
De lider ibland av en oerhört dålig världsuppfattning samtidigt som den lilla gruppen kan vara väldigt viktigt. Det lilla sociala samspelet kan vara så viktigt för stunden att någons dumma idé urartar.
Det kommer med all sannolikhet bli folk av dessa personer med annars kan man tänka som så, att den som faktiskt aldrig har begått några misstag eller pinsamheter kan få kasta den första stenen.
Eller vänder man den andra kinden till.
Jag väljer att se detta som en grupp tonåringar som tillfälligt ballat ur istället för en grupp nynazister på uppdrag.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/elever-heilade-pa-resa-till-forintelselager