lördag 16 september 2017

Nollnings vara eller inte vara.

Naket, fylla och en mängd ritualer.
Jag betvivlar att det bara sker på några gymnasieskolor i Jönköping.
svt.se

När jag gick i skolan och började i gymnasiet var det samma sak.
Tror jag. Det var någon form av nollning iallafall för jag minns att vi var utklädda till cowboys och drack en hel del. Det var någon form av poängsystem för att vinna någonting som jag inte minns.
Helt meningslöst var det iallafall.
Det gav dock en hel del sammanhållning och jag kan till viss del förstå att man har sådana här saker för att man börjar på gymnasiet.
Att börja med något USA-liknande med invalsritualer för specifika föreningar tycker jag dock är väldigt märkligt.

Det fanns när jag började gymnasiet och även på högskolan men då valde jag bort det då jag kände mig för gammal.

Jag har sett det åtskilliga gånger i halvdåliga amerikanska collegefilmer.
Inträdesproven ska vara så hemska som möjligt och om det skulle hända någonting, ställs ingen till svars vilket är rätt skrämmande.

En tonåring drunknade i Västsverige för ett par veckor sedan.
Artiklarna till denna händelsen visar att det inte är några speciellt schyssta metoder som används för den som av någon anledning vill vara med i en av dessa föreningar och tydligt är att det garanterat finns skillnader.

Föreningarna kan idag välja och vraka av vilka de vill ha med.
De väljer sedan de som de anser de vill ha som medlemmar.
Vad hände med jämlikheten?
Är det lika mycket kvinnor som män?
Är det procentuellt rätt antal homosexuella?
Kristna?
Muslimer?
Listan kan göras väldigt lång och det är för mig väldigt förvånande att en skolförening med ungdomar som knappt är myndiga har en sådan makt.
De blir säkert irriterade över förändringar men någonstans måste man ta steget in i vuxenvärlden och förstå att man inte längre kan bete sig som de gör.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/invalsritualer-med-spyor-och-ogonbindlar-pa-wargentinsskolan