onsdag 19 juli 2017

Ett sekundverk.

Syraattackerna i London har återigen satt fingret på något som varit känt länge.
Sedan 2012 har antalet attacker fördubblats i Storbritannien.
Vad är det då som har hänt de sista fem åren?


Någon som har någon gissning eller tolkning?
Jag har en.
Syraattacker är inte ett europeiskt beteende från början utan kommer främst från Bangladesh, Afghanistan, Indien och Kambodja. Det finns på betydligt fler ställen men i dessa länder är det vanligast och de drabbade är i princip alltid kvinnor.
Är det något av länderna som sticker ut?
Något land vars människor tagit sig till Europa de sista åren?

Det kan självklart vara så att en engelskfödd kille med alla sina rötter i GB väljer att göra såhär. Absolut. Jag tror dock sannolikheten är liten för precis som att många svenskar som semestrar i andra länder väljer att fira jul som vanligt fast där, tar även de som flyttar till Europa med sig sina traditioner dit de väljer att flytta.
En av traditionerna är en fruktansvärd kvinnosyn.

Det som först gjorde mig uppmärksam på detta var Katie Piper och jag inser att jag börjar bli gammal när jag ser hur länge sedan det var. Jag var  25 år när hon fick frätande syra kastat i sitt ansikte och hennes ansikte är därefter det som visas i mitt huvud när jag hör talas om detta.
Vi är lika gamla och bilden av hur hon såg ut har etsat sig fast.
Hon var söt och efter ett fyrtiotal operationer börjar hon se normal ut igen.

Att kasta syra på någon är att visa makt.
Det är att verkligen statuera vad man anser om någon och såhär gör man inte i civiliserade länder.
Det fungerar inte så. Ilska, svartsjuka eller avundsjuka.
Det spelar ingen roll.
Har någon gjort dig förnärmad så bläddra förbi.
Håller du inte med, fortsätt utan att bry dig.

Pipers förövare sitter förhoppningsvis fortfarande fängslad och de som nu har begått dessa brotten kommer förhoppningsvis inte ut på väldigt länge. De bör dessutom inte få stanna i landet om de inte är födda där. Det är väl bara en tidsfråga innan detta börjar hända i Sverige med men då beror det nog på bristen av bra fritidsgårdar..

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/storbritannien-ser-over-straff-efter-syrattacker
https://sv.wikipedia.org/wiki/Katie_Piper
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/syraattacker-vaxande-problem-i-london