lördag 22 juli 2017

Ett nytt Sverige.

Bilen körde rakt in i entrén och besökarna på Gekås i Ullared sprang för livet.
Det är ett nytt Sverige som nalkas.
Rykten gick om en bomb men få såg något, men de sprang.
Jag hade med sprungit.
svt.se

En förvirrad man körde av misstag in i varuhuset och det blev panik.
Varför?
Jag tror att om vi hade backat bandet och året var 1997 eller 2007, så hade människor reagerat på ett annat sätt. Jag vet inte, men tror att människor hade kollat vad som hade hänt för att sedan hjälpa. Jag tror inte att de hade sprungit för livet.
Varför gör de då det?

Min tolkning är att människor är rädda.
När de hör att någon har kört in i varuhuset blir de inte rädda för den bilen utan för att föraren kanske tänker ta fram en pistol, ett svärd eller en kniv för att sedan jaga och döda de som är där inne.
De är rädda för att de ska bli tagna som gisslan, att deras barn ska få så hemskheter eller att de ska utsättas för något själv.
De springer för att det kanske  även är en bomb i varuhuset och att bilen bara är ett sätt att få bort uppmärksamheten. De springer av rädsla för sina liv.

Alla har sett vad som händer i London, Stockholm, Bryssel eller Köpenhamn.
Alla vet att risken finns att de stöter på någon fanatiskt självmordsbombare och även om alla försöker leva sina liv som vanligt finns detta alltid i bakhuvudet.
Därför sprang man.

När jag växte upp och när jag var i tonåren låste vi aldrig dörren.
Jag var ytterst sällan rädd och helger spenderades på Möllans klubbar i Malmö.
Det var sällan det hände något men jag var ytterst sällan rädd.

Idag kan du inte se på nyheterna, läsa en tidning eller lyssna på nyheterna utan att risken är överhängande om att de rapporterar om våld, våldtäkter och diverse märkliga händelser.
Detta fanns inte förr utan har totalt eskalerat de sista åren.
Det är ett nytt Sverige som sakta vaknar till liv och jag är rädd för att barnen en vacker dag ska pröva sina vingar i den. Rädd för det de kan utsättas för trots att vi bor i en liten håla av världen.

Skönt att alla klarade sig som besökte lilla Ullared och shoppade.
När ni hör en smäll, människor som skriker eller några som springer för sina liv.
Tänk då på att ni ska öppna era hjärtan för allt som krävs är lite kärlek..

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/sandra-om-bilkraschen-pa-gekas-folk-sprang-i-panik