tisdag 27 juni 2017

SJ - då kommer du kanske fram!

Midsommar är en av Sveriges största högtider vilket innebär väldigt mycket folk på vägarna. Eller rättare sagt i trafiken över lag.
Ska du med säkerhet passa en tid är det dock omöjligt att ta tåget i Sverige.
svt.se

En liten olycka eller ett misstag som i detta fallet så står alla tåg söder om Stockholm stilla.
Hade detta varit första gången på väldigt lång tid är det klart att man kunde haft förståelse men det är inte så. Detta händer nämligen ständigt.

Att åka tåg i Sverige är som att spela rysk roulette utan livet som insats.
Det går nämligen aldrig att lita på att tåget ska gå som det ska.
Denna diskussion hör jag ständigt och det finns de i min kommun som ständigt påpekar att personen i fråga väldigt ofta åker tåg men aldrig har varit med om så mycket som en försening.
Personen i fråga säger att det ytterst sällan är problem med tågtrafiken i Sverige över lag.
Jag behöver inte berätta att vi inte tillhör samma parti.

För mig ska det självfallet finnas miljövänliga alternativ till allting men det ska vara just det med, miljövänligt. Det ska vara det på riktigt och inte bara på skämt.
Senast härom veckan kom det rapporter om att elbilarna inte alls var så miljövänliga som det har påståtts. Det visade sig att att deras batteri släppte ut mer skräp under tillverkningen än vad en dieselmotor gör på tjugo år. Är det då så bra med elbilar?

Det gäller alltid att ifrågasätta och det är där jag tror problemet ligger.
Få ifrågasätter för vi knyter näven i fickan och tänker de arga tankarna för oss själv.
När vi sedan kommer hem glömmer vi varför vi var arga.
Människor blev strandade under en storhelg!
Tänk er att detta hade hänt i Frankrike?
Kan ni se dem stilla stå och sura?

Jag har suttit med i en bil när bönderna i Frankrike gjorde uppror och blockerade motorvägen. Inte i några timmar eller dagar utan i veckor för att de var arga för något. Vi var de sista som slapp igenom men i Sverige händer inte detta alls. I Sverige blir vi bara lite irriterade för oss själv och på sin höjd tar man bilen nästa gång.
Jag tar alltid bilen för jag litar inte på tågen.
Ingen människa med tider att passa kan lita på att tågen ska rulla och då definitivt inte vid semestrar eller storhelger.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sj-betalar-full-ersattning