torsdag 22 juni 2017

Det kanske finns en anledning.

Romer får inte låna saker på biblioteket.
Chefen över biblioteket i Värmland har en lista över vilka som inte får låna trots att alla ska få låna både böcker, filmer och musik gratis.
Ibland går vårt land för långt.
svt.se

Det skulle kunna vara så att det finns en anledning till att några personer hamnar på en lista.
Om jag ständigt kör för fort och blir fråntagen mitt körkort får jag inte köra bil.
Snattar jag i en affär gång på gång så kommer det till slut innebära att jag inte är välkommen tillbaka där. För mig är inte det så svårt att se.

Jag har spenderat väldigt mycket tid i Spanien i mitt liv.
Som svensk var det aldrig några problem men om du var rom, polack eller kom från något annat av de mer östra länderna i Europa så fick du inte hyra en bil.
Det är fullt möjligt att det var rasistiskt eller ett sätt att särfördela människor men de gjorde likadant mot alla. Ingen med den nationaliteten fick hyra en bil.
Anledningen var att de körde bilarna till sitt hemland och företaget fick aldrig se sin bil igen.
För att överleva behövde de därför sätta dessa regler.
I Sverige hade det blivit ett ramaskri men i Spanien var det självklart.

Varför skulle ett bibliotek då ha en lista på vilka människor som inte får låna saker?
Jag kan bara gissa men skulle tro att det kanske har försvunnit saker, inte lämnats tillbaka saker eller är det helt enkelt så att de inte kan bevisa sin identitet.

Här där jag bor, i södra Sverige, är vi väldigt noga med att ställa in våra saker när hösten kommer. Det har visserligen lättat de sista åren för värst var det i mina tonår.
Allt löst försvann när de människor som sommarjobbade i Sverige, våra vänner från öst, skulle hem.
Inbrott i bilar, cyklar, krukor. Allt.
Att ringa polisen eller jaga tullen var meningslöst.
Vi tog in våra saker på grund av dem.
Inte för att alla stal saker men många gjorde det och då de andra från samma grupp inte protesterade hej vilt eller hjälpte polisen kan man anta att de egentligen inte tyckte att det var så fel.

Om en a-lagare eller människa som lever i stor misär trots sin helsvenska bakgrund, skulle komma in och låna filmer som inte blev tillbakalämnade, hade artikeln funnits?
Media gör sitt för att visa en sida av sanningen.
De skriver att det finns ett register.
Jo, jag är också med i ett biblioteksregister men då jag inte har några skulder och lämnar tillbaka det jag lånat när jag ska så har jag inte svårigheter med att få låna nästa gång jag kommer.

Det ska bli intressant att se om media följer upp detta.
Frågan måste ju vara VARFÖR finns det ett register om det finns?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/jk-utreder-bibliotekschefen