söndag 30 april 2017

Snart..

Snart kommer det ske!
Jag känner det i ryggmärgen.
För några tog det ingen tid alls, för andra desto längre men ett förbud är på väg.
svt.se

Martin Valfridsson som tidigare var tiggerisamordnare har svängt.
Från att ha varit positiv vill han nu ha ett förbud och jag tror att detta är framtiden.
Detta enda som är negativt är tiden det tar.

För ett par år sedan, när Belgien förbjöd tiggeriet, frågade en journalist en man på gatan vad han tyckte om förbudet. Han tyckte det var bra och följdfrågan blev vart han trodde att alla tiggarna nu ska ta vägen. Han skrattade och sa att de med all sannolikhet begav sig till Sverige.
Världen skrattar åt oss.

Nej, tiggeri handlar inte om fattigdom.
För mig handlar det om vilja och jag tycker det är sjukt att hela debatten har blivit så svår att ta. Det som borde vara sunt förnuft ställs mot känslor och glåpord.
Det är ingen som är rasist för att de inte vill ha tiggare på gatan.
Ingen människa i Sverige behöver sitta och tigga men dessa människor stannar i Sverige och beter sig direkt illa. Marken de använde i Malmö är bara ett exempel.
Janne Josefssons besök i en sommarstuga i de norra delarna av landet blev en chock för många.
Tiggare hade helt krasst bara valt ett hus och sedan flyttat in.
Det kan inte fungera så i Sverige.

Att bara komma hit och tro att man är berättigad till allt är dock fel och alla de som har tagit barn med sig borde få dem omhändertagna omedelbart.
Inte för att de är tiggare eller romer, utan för att barnet inte lever efter den standard som svensk socialtjänst kräver för att ditt barn ska få bo hos dig. Barnets bästa framför allt och för mig gäller det alla barn, oavsett vilket land de är födda i.
Tiggeriet för bara misär med sig och det är glädjande att allt fler nu märker detta.

Tiggeriet kommer garanterat försvinna i framtiden och jag hoppas det inte ska ta för lång tid innan alla vaknar.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/tiggerisamordnaren-infor-ett-forbud

lördag 29 april 2017

Kom in, eller stå kvar..

Författarna reagerar mot att Fria Tider ska få vara med på bokmässan.
Är ni rädda för att inte få tillräckligt med uppmärksamhet själv?
svt.se

Jag läser nyheterna alla dagar.
Jag lyssnar även på P1 alla dagar.
Där är mina kanaler för enligt mig är det dem man främst ska lita på.
Det händer även att jag läser lokaltidningarna men är extremt dålig på det även om jag har tillgång till dem och anledningarna är desamma.
Jag tycker det är jobbigt när det kommer upp saker om barn som far illa eller som råkat ut för något.
Jag skrollar därför alltid allt på SVT Nyheter vilket gör att jag kan bläddra förbi det som blir för jobbigt.

Jag läser inga kvällstidningar och är väldigt restriktiv med andra nättidningar.
Jag skulle aldrig länka till något jag inte har läst och jag gillar inga sidor jag inte till hundra procent känner att jag litar på.
Jag är väl udda i det men det är erfarenheten som gör detta.

Jag läser inte Fria Tider.
Det har hänt jag har läst någon artikel men det har jag även gjort på Inte rasist men..
Jag skulle dock inte länka det.
För mig är det nämligen inte korrekt källkritiskt.
Alla de som delar märkliga saker på Facebook från den ene eller andre sidan visar för mig istället okunskap. Skriv något eget istället.

Att jag känner såhär innebär dock inte att jag skulle sätta käppar i hjulen för någon annan och jag har inga som helst problem med att denna tidning ska få vara med på bokmässan precis som alla andra.
Jag tycker istället det visar på vilka författare jag aldrig någonsin skulle gynna.
De visar nämligen väldigt tydligt att de inte kan skilja på sak och person.
De har inte förstått att personen bakom kan vara en helt annan och jag skulle aldrig döma någon för saker som jag inte ska lägga mig i.
Jag dömer människor utifrån deras handlingar om de på något sätt skulle drabba mig eller min familj.

Det finns de inom mitt eget parti som jag anser är en katastrof, som jag skulle kunna skämmas för om jag trodde att man behövde skämmas för andra än mig själv.
Ynkryggar som inte står för vad de tycker.
Dessa finner jag dock inom alla partier och mina vänner väljer jag inte utefter partibeteckning eller åsikter utan efter hur de är.
Det borde vara självklart för alla.

Det borde dessutom vara extra självklart för alla de författare som så högljutt skanderar att alla är lika. Det gällde alltså bara så länge man skriver i samma tidsskrift eller läser samma böcker?
Pinsamt av alla författare som inte kommer till bokmässan.
Det säger mer om dem själv än alla andra.

https://www.svt.se/kultur/bok/127-forfattare-i-upprop-valjer-att-inte-narvara-vid-bokmassan

fredag 28 april 2017

500 000 kronor.

Sveriges förenade muslimer, SFM, har blivit ålagda att betala tillbaka en halv miljon kronor.
Sveriges myndighet i detta måste vara rasister!
Fy!
svt.se

Varför ska då föreningen betala tillbaka?
Jo, de har anlitat föreläsare som har pratat förnedrande om kvinnor.
Inte nog med det.
IS-sympatisörer har varit inbjudna.
Föreläsare har inte trott på demokrati.
Den stora frågan blir:
VARFÖR har de fått pengar från första början?

För mig är det absurt att någon förening som förespråkar någon form av religion ska få pengar. De får väl på sin höjd få samma kommunala bistånd som alla andra kan få men varför från en statlig myndighet. Varför så offantligt mycket pengar?
Deras åsikter går stick i stäv med allt som en normal människa står för.
Anser dessa myndigheter att detta är vad Sveriges skattebetalares pengar ska gå till?

Föreningen själv tycker att de har blivit missbedömda.
Just de föreläsningarna betalades ju inte med de pengarna..
Vi vänder på detta.
Låt säga att en politisk organisation hade gjort såhär mot en viss del av befolkning.
Vi skulle kunna göra som SFM, låta ett ungdomsförbund prata förnedrande om kvinnor och hylla exempelvis Stalin eller Hitler.
Tror någon att de hade fått ett bidrag på över en halv miljon?
Jag tror det inte.

Jag hoppas att denna förening inte får en endaste krona igen och alla bidrag de har fått från andra håll kan bränna inne. Tänk så många olika föreningar inom musik eller idrott som kunde kommit till dels för denna summa. Så många ungdomar som kunde fått roligt för dessa pengar.

Nu väntar jag bara på att se demonstrationerna som säger att alla muslimer inte gör såhär!
Nej, helt klart inte.
Deras förening i Sverige, som förespråkar dem, gör det dock.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/sveriges-forenade-muslimer-far-betala-tillbaka-over-en-halv-miljon
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/turerna-kring-sveriges-forenade-muslimer

torsdag 27 april 2017

Ditt barn hamnar..

Valde du skola?
Eller dina föräldrar?

Förhoppningsvis har du turen med dig och bor därför inte i någon innerstad.
Du bor förhoppningsvis på landet där detta inte är ett problem, för just så är det.
Detta är ett problem i större områden i Sverige för på landet är det många gånger tvärtom.
svt.se

Skolkommissionen tycker att man ska kunna lotta in till skolor då det bara är barn med föräldrar som har tänkt på deras bästa som har en chans att komma in på bra skolor annars.
Vad gulligt.
Min mest djupa önskan vore att ingen skaffade barn om de inte var redo att alltid sätta dem före allt annat. Blir det barn fast det inte var tänkt så, gäller det fortfarande.
Tänk på barnen först.
Självklart ska man kunna få sätta upp sina barn i kö!
Med det tänk som nu förs fram, ska allas Sveriges barn lyckligt sitta och vänta på att kanske just de blir lottade till samma ställe som deras dagiskompisar eller vänner i samma område.
Det är en bisarr tanke.
Alla barn som har föräldrar som inte har någon planeringsförmåga ska plötsligt drabbas av dem som inte har det. Som jag ser det är man dessutom ute efter något annat.
Det är nämligen två grupper som får problem i dagens system:
1. Barn till föräldrar som saknar planeringsförmåga
2. Nyanlända och deras barn

Texten säger inte det rakt ut men så är det.
Detta har nämligen blivit ett väldigt stort problem de sista åren.
Hmm... hur kan det ha blivit så?

För mig är detta fel sätt att sätta fokus!
Nu ska man kvotera eller lotta in barn på olika skolor för att vissa skolor är mer populära än andra. Borde inte målet då vara att göra alla skolor lika populära istället?
Se till att alla skolor ständigt har en kö med barn in!
Det kallar jag problemlösning och inte som detta förslag.

Skolkommissionen tänker dock inte rucka på syskonförturen för det vågar de inte.
Mängden arga föräldrar de hade fått efter sig hade tiodubblats om de hade sagt det men som de verkar fungera bör inte det heller vara rättvist.
Det innebär nämligen att den med många syskon har en mycket större chans att få gå på en bra skola! Ska ensambarn aldrig få en chans till detta då?
Eller de ska få gå om ifall de vill byta skola efter några veckor?

Jag är helt emot detta.
Det är synd att barn ska bli lidande genom att de får gå på "sämre" skolor men se då till att göra alla skolor till bra skolor istället för att införa märkliga lottningssystem.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/vill-infora-lottning-men-syskonforturen-blir-kvar

onsdag 26 april 2017

För ALLA!

Nynazisterna har fått fritt fram att ställa upp i Almedalsveckan och jag tycker att det är bra.

"Vi visste det, hon är nazist med!"
Jag hör orden.
svt.se

Almedalsveckan är ett jippo i min värld och jag har ingen önskan alls om att ens åka dit.
Jag besöker gärna Gotland men inte denna vecka.
Människor som gärna vill vara lite förmer, som älskar sin egen röst och som absolut tror att de tillhör Sveriges viktigaste måste såklart åka dit. Speciellt nu när det är valår!
Allas ögon på mig!
"Jag har inte presterat någonting på tre år men NU, NU ska ni få se att JAG är BÄST!"
Där har ni min sammanfattning på väldigt många människor inom politiken.

Med tanke på hur många människor som besöker Gotland just denna vecka är jag inte ett endaste dugg förvånad över att nazisterna med åker dit och jag tycker det är bra!
Från hjärtat bra!
Det är nämligen det absolut mest effektiva sättet att minimera dem.
När de kommer ut i solljuset och verkligen får säga vad de vill, upptäcker alla vad de står för.

För några år sedan var det en artikel i Kristianstadsbladet om en ung nynazist som tänkte ta sig till toppen. Hela artikeln var helt fantastisk och jag lovar att det eventuella stöd han hade innan försvann med den. Han deklarerade tydligt om att han skulle komma in i kommunfullmäktige, ta över den och sedan avsätta alla andra. Skickligt.
Utan artikeln hade han säkert lockat några människor.

Att vara nazist är för mig detsamma som att vara kommunist.
Hitler, Stalin, Lenin.
Same shit..
Skillnaderna är antalet de mördade men de var likadana och mig veterligen har det inte varit några större protester mot kommunisterna.
Bara ut med dem allihop i ljuset och visa vilka de är.

Som jag ser det, blir det folk av de allra flesta.
Att vara nazist eller kommunist i ungdomen är som en barnsjukdom som de flesta växer ifrån förr eller senare. Med lite extra ljus på dem händer det förhoppningsvis tidigare.
Därför tycker jag att ALLA som nu vill höras och synas ska få åka till Almedalen.

https://www.svt.se/kultur/nazister-kommer-till-almedalsveckan

tisdag 25 april 2017

Till slut!

Nu visar även centern sitt rätta jag och vill sätta alla stackars flyktingar på gatan..
Det tar sin lilla tid men till slut kommer alla att vakna.
svt.se

Centern vill sänka förtidspensionerna för de som är födda i utlandet.
Helt ok för mig då jag inte ens kan se varför de ska ha den alls.
Den beräknade vinsten är 1,4 miljarder.

Problemet är att när denna peng försvinner måste människorna få pengar någon annanstans och det blir då med socialbidrag eller försörjningsstöd som det heter idag.
Som kompensation ska kommunerna få 200 miljoner varje år under fyra års tid vilket bör minska vinsten med 800 miljoner.
Anledningen till att det blir en vinst är att socialbidraget är lägre än förtidspensionen.

Man kan nu välja att se detta på två sätt..
Det ena är att centern nu närmar sig det rasistiska tänket och tänker sätta människor som flytt krig och svält i samma problem i Sverige.
Det kan också vara så att de, precis som de flesta andra partier, börjar inse att det blir en enorm kostnad för vårt land.
Kraven är nämligen inte så höga och rättigheterna för många.

Många av de människor som kommer till Sverige kommer inte från länder där man har ålderdomshem eller förskolor. Man hjälps istället åt genom att den äldre generationen bor kvar med sina barn och barnbarn och tar hand om de sistnämnda.
Jag tycker det är ett bra sätt men i Sverige fungerar det inte så.
Varenda krona mer än ingenting är därför mycket för någon som inte arbetat alls.

Det är bra att centerpartiet nu börjar se svårigheterna även om det bara är en liten bit på vägen.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sank-fortidspensionen-for-de-som-kommer-till-sverige-som-flyktingar

måndag 24 april 2017

Och pengarna de rullar..

Malmö säger nej till fler nyanlända trots sitt solidariska tänk.
Trots att de ska stå upp för den lilla människan väljer de rasistiskt att begränsa människor möjligheter att bosätta sig i Sveriges tredje största stad. Rasister!
svt.se

Malmö är inte heller ensamma.
Både Ekerö och Nacka har gjort likadant.
De trotsar alltså den lag som säger att kommunen ska ta emot människor som har flytt till Sverige. Malmö tar dock det hela ett steg längre.
De vill även ha betalt för akuta kostnader.
Det är nämligen så att om de blir tilldelade personer och sedan inte hittar en bostad till dem, så måste de inhysa dem på hotell. Kommunen står för kostnaden.
Grattis alla skattebetalare!

En hotellnatt någonstans är för de flesta en lyx men dessa stackars människor tvingas bo så då det inte finns några lägenheter att gå tag i.
Anledningen att Malmö nu protesterar är att så många självmant väljer att flytta till Malmö. Dessa personer kallas i myndighetsspråket för EBOs och betyder att de på eget sätt har hittat ett boende och flyttar dit.
Som bekant kan man inte tvinga någon att flytta till ett visst ställe och detta gäller även människor som inte är födda i Sverige.

Jag förstår både Malmö, Ekerö och Nacka.
Jag har full förståelse för att det är problem för detta sa jag skulle ske redan för fem år sedan. Rent krasst behöver inte någons IQ vara så hög för att räkna ut att det blir problem med boendet när hundratusentals människor kommer till ett land som redan har bostadsbrist.
Ett land som påstår sig vara ett välfärdsland och som tror att de kan ge allt till alla.
Detta är resultatet.

Vad ska staten göra när alla Sveriges kommuner vägrar?
Vad ska skattebetalarna tycka när vart och vartannat hotellrum bokas upp för att bosätta människor som det inte finns lägenheter eller jobb till.
Har vårt land råd med detta?
Speciellt med tanke på hur många vi hade hjälpt i deras hemländer för samma peng.

Jag har flera gånger skrivit om just detta.
Låt säga ett hotellrum för 800 kronor.
Det är för en person, en natt men vi kan säga att det är för två personer vilket skulle betyda 400 kronor dygnet. I dessa sammanhang är det en billig peng.
För 370 kronor får du ett nödpaket till en hel familj genom UNHCR.
10 vattendunkar kostar 125 kronor.
Hotellpengarna i Sverige kunde gått till betydligt vettigare saker på andra platser.

Hur fel det än är så är jag tacksam över att även de röda kommunerna börjar vakna.
Sverige kan inte vara hela världens dåliga samvete.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/socialdemokraterna-vill-stoppa-nyanlanda-till-malmo

söndag 23 april 2017

Ett litet steg för sunt förnuft.

Ta seden dit du kommer.
De orden är inpräntade i mitt medvetande sedan barnsben och jag anser dem självklara.
Kommer jag till ett annat land eller besöker en plats så gör och beter jag mig så att det ska störa så få människor som möjligt och det gäller allt.
svt.se
Du har inte huvudbonad på när du äter.
Du rapar, fiser och smaskar inte och om du har ett behov av det så gör det när du är själv.
Kommer jag in på ett möte så hälsar jag på alla.
Oavsett vilket kön, vilket parti eller vilken ålder personen i fråga tillhör.
Det finns såklart undantag men de är då praktiska för på ett möte med femtio personer är det svårt att hinna ta alla i hand.

Mannen i Helsingborg hänvisade till sin tro när han vägrade att ta kvinnor i hand och därefter fick han inte längre mer vikariat.
Välkommen till Sverige och år 2017.
Här tror vi att alla människor är lika värda och oavsett om det skulle räknas som en svensk eller västerländsk sed att ta i hand, så har du valt att bo här.
Du bör därmed förändra dig så att du passar in i detta samhället.
Om du själv inte anser att så är fallet har du två val:
1. Var för dig själv men bli utan all form av ersättning.
2. Flytta till ett annat land.

Det borde vara slut på allt mesande nu.
Jag brukar säga att jag saknar den diplomatiska ådra som min mamma har för i min värld är det antingen eller. Valde du detta land så anpassa dig eller åk vidare.
Varför är det svårt?

Nej, alla länder har inte tagit sig lika långt som Sverige men vi vinner ingenting alls på att låta människor få fortsätta leva i samma anda som i sina hemländer.
De flydde nämligen ifrån detta och valde vårt jämställda och öppna land.
Acceptera då det!

Mannen i Helsingborg förstår garanterat inte detta och bör då verkligen ta sig en funderare på vad som är viktigt för honom.
Jag hoppas nämligen att han aldrig, så länge han inte ändrar sig, får ett arbete i Sverige där han ska möta människor. Här tar vi nämligen i hand när vi hälsar.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/helsingborgs-stad-frias-fran-misstankar-om-diskriminering

lördag 22 april 2017

Till eftervärlden.

Blomsterhavet och alla saker plockades i veckan bort i Stockholm.
Stadsmuseet var där och samlade saker som kan tänkas vara bra för eftervärlden att se.
Bland dessa saker finns en tavla för hunden som dog och en brandmanshjälm med texten "Brandmän mot rasism". Jag undrar vilka som ska minnas detta.
sr.se

En terrorist, som denna gång var en man från Uzbekistan, stal en lastbil och körde rakt in på en av Stockholms mest persontrafikerade gator. En elvaårig flicka och tre vuxna dog.
Då sparar man en hjälm mot rasism?
Och hunden var så viktig?

Jo, hunden är människans bästa vän men jag hoppas att det inte ska finnas en enda människa som sätter en hund framför ett människoliv. En elvaårig flicka dog!
Det blir så tramsigt i min värld att jag får titta vilket datum det är.
Till hundens ära sparades en tavla som en kvinna hade skrivit en text på.

Brandmanshjälmen. Hur tänker stadsmuseet att den är representativ?
"Brandmän mot rasism". Jo, det är ju väldigt gulligt men på vilket sätt ska det komma in när en man, som kommer från ett land utan krig och som uppehåller sig i Sverige olagligt, väljer att mörda fyra människor och skada fler?
Det har ingenting med rasism att göra.

Liknande händelser har hänt tidigare men det tystas gärna ner att den man som mördade två på IKEA letade efter "typiskt svenska" personer att mörda. Det är rasism.
Mannen i lastbilen brydde sig garanterat inte vilka han körde på utan siktade in sig på ett barn. Det är inte rasism.

Jag är inte dum. Det är vänsterfolkets sätt att visa att Sveriges människor inte avskyr alla personer från Uzbekistan men jag tycker det blir patetiskt. En man, jag bryr mig inte från vilket land, mördar ett oskyldigt barn och sedan ska man spara saker "mot rasism".
Landet upp och ner.
Varför inte hålla hela historien precis som den är och ta tag i det som verkligen är fel.
Två veckor efter att denne man kom till Sverige skulle han fått veta att han inte fick stanna. Han skulle aldrig fått komma in i Sverige och nu fick människor lida för att systemet är för mesigt här.
Han, precis som mannen på IKEA eller killen med ett bombbälte för cirka tio år sedan, de var missnöjda på Sverige och vårt system vilket oskyldiga människor fått lida för.
De kom från andra länder men det innebär inte att alla svenskar anser att alla från andra länder är terrorister och det innebär absolut INTE att den som ifrågasätter är rasist.
Så varför i hela världen ska en hjälm med den texten sparas för eftervärlden?

Det är för mig ett perfekt sätt att styra eftervärlden in i den fålla man själv vill och det är för mig helt fel. Allt ska framställas sakligt och rättvist, oavsett vilka som är gärningsmän eller brottsoffer.
Stockholms stadsmuseum har som tur är inte en chans mot det mediaflöde som finns idag och förhoppningsvis finns det kvar länge än.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/blomsterhavet-tas-bort-efter-dadet-i-stockholm
http://t.sr.se/2pMqCWz

fredag 21 april 2017

Vilken chans!

En udda nyhet men jag tycker att det är väl värt att skriva om.
Det som ligger mig varmast om hjärtat, nästan, är musiken.
Musik är något av det viktigaste som finns och det bästa är att det finns musik för alla.
svt.se

Tyvärr, om man nu tycker det, är det idag väldigt mycket som är datorgjort.
En fördel är såklart att man slipper träna ihop med några andra för att få det att låta bra men en nackdel är att konsten att spela ett instrument försvinner.
Bandet Korn gör verkligen skillnad.

Jag är inget fan av tyngre hårdrock och just Korn har aldrig varit några favoriter.
De ska oavsett på en Sydamerikaturné men deras basist kan inte följa med vilket gör att de tar in en 12-åring som ersättare. Tolv år!
Killen hade i Sverige gått i sjätte klass!

Kommentarerna haglar om vad hemskt detta är för ingen tolvåring kan vara så bra att han bara kan hoppa in och ersätta någon annan. Jag skrattade rakt ut när jag läste det.
Den som har sett ett barn som verkligen fastnar för någonting, vet att det inte stämmer.
Jag har sett barn som spelar Guitarhero så att fingrarna glöder och då har det varit amatörer.

Killen de nu tar in är basisten i Metallicas son, Tye, vilket gör att han har det i blodet. Inte nog med det har han garanterat övat sedan han lärde sig att stå.
Detta höjer enligt mig inte bara bandets status, utan ger barn i hela världen drömmar om att även de någon gång kan få stå på en stor scen med ett stort band.
Den som tvivlar på killens kunskaper kan gå in och kolla klipp på när han spelar.

Jag är övertygad om att han kommer klara det galant!
Lycka till Tye!

http://www.svt.se/kultur/musik/har-ar-12-ariga-basisten-som-ska-pa-sydamerika-turne

torsdag 20 april 2017

Det tredje världskriget?

Det är dags att lyssna på historien.
Om Assad hade stoppats på sjuttiotalet hade världen inte sett ut som den gör idag.
Kriget på Balkan var så nära men så långt bort.
När massgrav efter massgrav hittades stod Europa och gapade.
Ingen hade velat förstå vad det var som verkligen hände och hade inte USA gått in hade kriget kanske fortfarande varit igång.
svt.se

Kim Jong-Un är en diktator som förstör sitt land.
Han styr det med hjärnhand och världen går runt och är rädd för att han kanske ska skjuta lite bomber på olika håll. Jag har länge undrat varför ingen gör något.
Hur svårt kan det egentligen vara?

Jo, jag är emot våld men ibland helgar ändamålet medlen.
Plocka bort Kim Jong-Un och hans närmsta och låt Nordkoreas folk få se hur världen ser ut. Den dag de är upplysta och ser allt det positiva som finns överallt, då kan inte längre landets människor tryckas ner.
Det är egentligen fel att USA ska behöva gå in med sina pojkar och män för att göra detta men det kanske är den enda lösningen när alla andra fegar ur.
Man ser hellre till sitt eget bo än till alla de förmodade människor som lever i misär i Nordkorea.

Året är 2017.
Landet har varit stängt så länge jag har levt.
Några människor har lyckats fly och berättar fruktansvärda historier om att barken på träden är avskuren för att ätas. Människor lever sämre än djur.
Likt ett stort koncentrationsläger finns det inget hopp om en förändring.

Världen borde kunna smyga in och desarmera alla de hjärntvättade människor som hjälper till att styra landet men världen ger upp innan de har försökt.
Världen ger upp hoppet för alla de människor som lever där inne.
Världen ger upp trots att året är 2017.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/nordkoreas-hot-ska-testa-missiler-varje-vecka

onsdag 19 april 2017

Och vinnarna är: -

Pensionärerna tjänar på socialdemokraternas vårbudget!
De kommer verkligen kunna unna sig allt de vill ha genom att de solidariska och alltid lika godhjärtade socialdemokraterna nu ger pensionärerna mer pengar.
Hur mycket?
Jo, upp till 200 kronor.
UPP TILL.
Det innebär inte att alla får det utan sanningen hamnar närmre 100 kronor.
svt.se

Samtidigt höjer socialdemokraterna elskatten med cirka 100 kronor i månaden.
Alla ni äldre som bor i hus får alltså i slutänden ingenting.
Har ni gamla dessutom en bil, så innebär denna fantastiska budget att ni kommer gå back varje månad. Miljöskatten som ska införas gör nämligen bara undantag för dem som köper nya miljöbilar som helst ska gå på el.
Här kan vi prata om moment 22!

Om det skulle vara så att någon av er pensionärer där ute har råd att köpa en ny elbil, så får ni inte de UPP TILL 200 kronorna extra varje månad. Då får ni bara höjda elkostnader och en dyrare bil.
Om du är pensionär med någon form av sjukersättning så får du något sänkt skatt men detta äts upp om du har en bil som inte är en elbil och räknas som miljövänlig.

Skulle det dessutom vara så att ni väljer att bo utomlands för att unna er något trevligt på ålderns höst så grattis! Ni ska nu få skatta extra för att ni väljer att bosätta er utomlands delårsvis.

Hur ska man då finansiera dessa "satsningar"?
Jo, alla ni som studerat och idag arbetar med en lite bättre lön, ni ska betala lite till.
NI ska betala för ni har väl inte nog av studieskulder?
Ni som drar runt landet ska betala lite till och med de gränser som finns är det så att det finns en brytpunkt när det inte lönar sig att arbeta.
Arbete måste alltid löna sig.

Och till sist: Var solidariska!
Försörjningsstöden (socialbidragen) kommer öka lavinartat med alla människor som kommit till Sverige och inte har fått ett arbete. Som tack för att de har kommit hit får de tandvård, sjukvård och slipper böter om de kör med bilar som inte är skattade eller inregistrerade.
De får även föräldradagar trots att barnen inte är födda i Sverige men för allt i världen, var givmild.
I Sverige finns det plats för alla!
Förutsatt att de som arbetar betalar mer i skatt och att pensionärerna godtar de kronor de kanske får extra i månaden när allting är uträknat..

Tack socialdemokraterna för er vårbudget som verkligen inkluderar alla.

http://www.svt.se/nyheter/ekonomi/varbudget-med-klassisk-fordelningspolitik

tisdag 18 april 2017

Turkiet mot Europa!

Turkiet har haft ett val men mina tankar går till Tyskland på trettiotalet.
1933 blev Adolf Hitler rikskansler.
Han valdes till detta enligt konstens alla regler och därefter förvandlade han Tyskland till en helt totalitär stat. Han blev diktatorn som styrde och ställde på grund av människors rädslor och hat.
Folket gav honom medgivandet att göra detta.
svt.se

Turkiet 2017.
Min känsla är att människor i detta land, som många envisas med att kalla för ett europeiskt land, är totalt hjärntvättade. Åtminstone hälften av dem.
Det är för mig nämligen den enda logiska anledningen till att så många röstar för en inskränkning av sin egen makt. De har med vilja satt Erdogan i en ännu större maktposition jämfört med vad han var innan och med makt kommer väldigt mycket på spel.
När ingen längre kan stoppa dina fix idéer, då hänger den så kallade demokratin på en skör tråd.

Detta var det sista beviset för att Turkiet ska hålla sig utanför det som så fint heter Europa. Deras fasoner passar inte in i en modern västvärld. De beter sig nämligen som om de har backat flera hundra år bakåt i tiden.

Min förhoppning är att detta aldrig kommer att hända i Sverige.
Om statsministern, oavsett vilket parti denne satt för, skulle kräva en folkomröstning för att öka sin egen makt, är min tro att det finns för mycket utbildat folk här för att det skulle gå att genomföra.
Barn lär sig om demokrati och diktatur tidigt och trots att det egentligen är dåligt allmänbildning så ser jag med tacksamhet på att alla barn inte ens vet vem som är statsminister.
Det är betydligt bättre än att de har någon som Erdogan som gudabild i klassrummen eller på skolan.

Bara framtiden kan utvisa hur detta kommer bli men jag ser ingen positiv framtid varken för Turkiet eller övriga världen med detta beslut.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/ja-sidan-i-klar-ledning-i-turkiska-folkomrostningen
http://www.svt.se/nyheter/utrikes/fem-fragor-och-svar-darfor-ska-du-bry-dig-om-folkomrostningen-i-turkiet

måndag 17 april 2017

Tre komma två.

Den gladaste nyheten på länge!
Människor i storstan verkar äntligen ha vaknat upp och miljöpartiet visar de sämsta siffrorna sedan 2002. Det hjälpte uppenbarligen inte att byta ut den ene av sina språkrör och sedan tro att något skulle hända. Romson må vara den som trampade i klaveret jämt och ständigt men att heta Fridolin verkar inte heller vara något bra.
svt.se

Miljöpartiet är för mig den största bluffen någonsin.
Många verkar ha röstat på dem med tanken om att ifall partiets namn innehåller ordet "miljö", då är de bäst för miljön. Det borde även betyda att det parti som innehåller vårt älskade lands namn var bäst för hela landet. Moderaterna som då inte innehåller något sådant enkelt borde med andra ord inte ha några väljare.

Jag tror att alla de som en gång lade sin röst på miljöpartiet nu har vaknat upp.
Namnet MILJÖPARTIET betyder inte att du vet bäst om allt med miljön.
Det betyder bara att de tror att de vet bäst men så fort det blir jobbigt, då går de emot sina egna värderingar för där tror jag problemet ligger. De har sålt ut sina kärnfrågor och då tappar man också väljare.

3,2%.
Där ligger miljöpartiet idag men trots det innehar de några av Sveriges tyngsta poster.
De som gladeligen jagade andra partier efter valet där plakat hölls upp med hur många som inte röstade på dem. Idag får några enskilda miljönissar styra vad 96,8% av folket anser är fel.
De lever i en egen värld bland fluffiga moln och rosa elefanter.

Miljön är viktig.
Jag säger ingenting om det men Sveriges befolkning är i gemen extremt medvetna och duktiga på hur man kan göra som enskild individ. I princip alla sopsorterar.
Det är ett exempel.
Sverige kan inte vara hela världens dåliga samvete för allting.
Vi kan börjat att visa det genom att inte låta det så kallade miljöpartiet sitta kvar i riksdagen efter valet!

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sifo-mp-rasar-under-riksdagssparren

söndag 16 april 2017

Att tänka efter före..

Handen upp, jag är en av dem!
Här står katastroftänket före allt annat och precis allt planeras i god tid innan.
svt.se

Undersökningar visar att svenskar i gemen är väldigt dåligt förberedda på terror eller naturkatastrofer. Vi på landet är duktigare än dem i stan och kvinnor är bättre än män men bara tre av tio visste exempelvis att man ska ha vatten och mat hemma för tre dagar.
Det är nämligen den tid kommunen har på sig för att ge dig hjälp.

Hela familjen här är med i Civilförsvaret.
Anledningen är väldigt enkel; jag tycker det är viktigt.
Det är ett bra sätt att gynna något som hjälper alla och för mig var det väldigt roligt att gå några av de kurser som de erbjuder för att hjälpa barn. Jag hade turen att få gå dem genom min arbetsplats och sedan har vi pratat med barnen som med är fullt medvetna om hur man gör om man exempelvis går vilse. Vad ska man tänka på?
Jag kan rekommendera alla att vara med här!

Jag är medveten om att det ibland går in absurdum men det absolut värsta jag vet är att vara ute i sista minuten. Jag känner mig många gånger som Sheldon i Big Bang Theory för så länge allt är som vanligt är det bra. Så länge allt är planerat vet jag att det löser sig.
Jag skulle aldrig handla födelsedagspresenter eller julklappar de sista veckorna eller ännu värre de sista dagarna. Det ordnas månader innan.
När någon har en jämn födelsedag börjar jag planeringen ett par år innan.
Kläder till barnen köps i god tid och skor köps så att det den dag det behövs, finns ett par storlekar upp. Nackdelen med detta tänk är att barnen ibland inte vill ha sakerna som är köpta, att jag glömmer dem eller att de hinner bli för små.
Det gör dock inget för det är någon annan som blir glad för det istället då allting skänks.

Vi har ett skafferi på cirka tio kvadrat.
Där får det plats väldigt mycket saker och uträkningen ligger på ungefär tre månader.
Det är tiden vi hade klarat oss med mat och dricka.
I detta är inräknat att strömmen går och att allt i frysarna är förstört på en vecka.
Vintertid hade det klarat sig längre.
Det hade även räckt till grannarna om det hade behövts.
En stor överdrift, ja, men det känns tryggt.
Här finns värmeljus och ljus för att värma ett stort rum i väldigt många veckor. Utan ström är det nämligen lika kallt inne som ute på ett dygn. Ved finns till kaminerna och kläder för hela Sibirien.

En stor anledning till det överdrivna hovrandet är att det inte alltid är så lätt att åka och handla med fem barn. Tre är inga problem och fyra går om det inte är så mycket som ska köpas men med alla fem får det inte plats så mycket i vagnen.
Planering är därför av stor vikt.
Kläderna de vill ha på sig dagen efter får de välja dagen innan.
Allt för att slippa ett världskrig på morgonen för jag vill inte lämna barnen efter att ha bråkat om något så meningslöst som vad de ska ha på sig. Alla skor och ytterkläder ligger framlagda och väskorna står färdigpackade.
Våra liv hade inte fungerat utan framförhållning men jag tycker att det borde vara en självklarhet när man har andra att tänka på än sig själv.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/msb-enkat-svenskar-daliga-pa-krisforberedelser
http://www.civil.se/

lördag 15 april 2017

Lika lön.

Jämställdhet, feminism.
För några samma ord men inte för mig.
Feminism är för mig trams medan jämställdhet är en självklarhet.

Jämställdhet är det när samhället tar lika hänsyn till båda könen, oberoende av vad det är. Jag tror egentligen inte på det för i slutändan väljer de flesta pojkar att leka med bilar medan flickorna väljer dockor och jag tror det är något som är medfött.
Den som har barn ser det garanterat väldigt tydligt.
svt.se
Jämställdhet är för mig att lika arbete ska ge lika mycket jobb.
Jag har förståelse för att människor kan ha olika lön och värderas olika.
Vi är nämligen alla bra på olika saker men att två som har likadan utbildning, lika lång arbetslivserfarenhet och som bevisligen, som i detta fallet, kan visa på att de exempelvis kör samma sträcka på samma tid, ska absolut ha lika mycket i lön.
Att det sedan är en kommun som är arbetsgivare är en katastrof.

Jag tänker nämligen som så att exempelvis kommuner ska gå före som bra exempel.
De ska sätta ribban för hur övriga företag i kommunen bör arbeta.
Jag är helt emot kvotering men tycker att en sådan här sak borde vara självklart.
Skulle det vara så att de kan visa på att den ene personen, oavsett om det är mannen eller kvinnan, kör in så mycket tid att nästan 3000 kronor i månaden är vinsten som denne sedan får, då är det ok. Det kan då motivera lönen.
När det inte finns några olikheter är det dock fel.

Alla sådana här problem hade försvunnit med ansökningar utan personnummer eller kön. Om enbart utbildning och arbetslivserfarenhet hade stått hade alla problem varit ur vägen. I arbeten där just personlig lämpning inte är så viktig, hade detta fungerat utmärkt.

Jag anser att denna kommun gör helt fel och det utan att kalla mig för feminist.
Jag är istället för jämställdhet.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/hon-fick-3-000-mindre-i-lon

fredag 14 april 2017

Principiellt fel, men rätt.

En bomb föll i Afghanistan med målet att utplåna IS tunnlar.
Många tycker säkert det är fruktansvärt men jag tycker att det är bra.
Äntligen händer det någonting!
Lägg till bildtext

Jag är emot krig, vem skulle vara för det?
Samtidigt kan inte hela världen bara stå och titta på.
IS har dragit fram och förstört många människors liv men i grunden är det, som jag ser det, inte IS. Det är Assad.
Världen har vetat vilka de var sedan sjuttiotalet när hans pappa tog makten och redan då kunde de ha stoppats men nej. Mäktiga vänner har satt stopp för det sunda förnuftet.

Det är också så att det är lätt att peka finger.
Stephen King har skrivit en bok (The Zone) som handlar om en man som kan se framtiden. Han ser att kandidaten som knackar dörr och är så trevlig, han vill bara upp. Han ser att han kommer bli en ny Stalin och väljer därför att skjuta honom.
Detta för att bespara världen detta lidande.
Det blir dock ett mord.
Var ska samvetet stå där?
Självklart ingen lätt fråga men Assad, både nuvarande och dåvarande, har visat vilka de är. Stryk dem medhårs så går det bra. Ett land kan inte byggas upp på detta sätt.
Ett land behöver lagar som är lika för alla.

Jag tycker inte det är bra att det släpptes en bomb men syftet är bra.
Dessutom är jag väldigt trött på den flathet som världen visat de sista åren.
Istället för att göra något åt problemen släcker man eldar.
Assads regim behöver försvinna!

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/usa-har-slappt-varldens-storsta-konventionella-bomb-over-afghanistan

torsdag 13 april 2017

Upp till kamp!

Är du singel eller i familj?
Många av mina vänner hade redan förr familjebilar.
Större bilar med kombi för att det var lättare om man hade hund eller behövde lasta saker.
Jag förstod det aldrig då men gör det nu.
svt.se

Vi har inget val.
Vi är sju personer i familjen och kan inte ha en bil som enbart halva familjen kan sitta i varpå det står två stora bilar på tomten. Både är dock nya och har små utsläppsvärden och är relativt billiga i drift. Ingen av dem dricker mer än den förra bilen som var en "vanlig" bil.
Bussen dricker mer än jeepen men det är överkomligt och inget vi kan göra något åt.
Som tur är har vi rätt nära till jobbet båda två så bilarna står mycket still.

Socialdemokraterna, partiet för de små människorna i Sverige.
Partiet som visar solidaritet och gemenskap, de ska nu chockskatta dessa bilar.
Vi kommer få betala cirka 14 000 kronor mer om året för de bilar vi har.
Verkligen fantastiskt bra!
Eller...

Elbilar kommer få en bonus.
Men grattis. Hur många har råd att köpa en elbil?
Den som skulle ha råd men har fem barn backar också för elbilarna finns inte i bussutförande och skulle det mot förmodan finnas någonstans lär de kosta skjortan.
En elbil kostar nästan det dubbla gentemot en "vanlig" bil och den som anser att det blir för dyrt ska skämmas. Miljön framför allt!

Socialdemokraterna kommer alltså beskatta dem som redan har det jobbigt, ännu mer.
De som har pengar att köpa nya dyra bilar, de ska istället premieras.
Solidariska och för rättvisa. Gemenskap.
Var inte det socialdemokratiska ord?

Robin Hood tog från de rika och gav till de fattiga.
Socialdemokraterna gör tvärtom.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/chockskatt-for-familjebilar

onsdag 12 april 2017

Vikten av religion.

Bombladdningen mördade tiotals människor.
Kyrkan målades invändigt röd av allt människoblod.
Problemet är att i Egypten är inte detta så ovanligt.
Det är visserligen ett par år sedan det hände sist men just kopter, med andra ord kristna, är väldigt utsatta i länder där de flesta troende är muslimer.
Det är ett utmärkt tillfälle att använda ordet rasist.
Muslimerna tål nämligen inte människor som inte lever efter deras tro vilket skapar motsättningar. Muslimerna anser sig stå över de kopter som lever i Egypten och anser sig själv vara bättre.
metro.se

Nej, självklart gäller det inte alla.
Självklart finns det kristna som inte är Guds bästa barn men jag anser inte att några ska hållas bakom ryggen, oavsett religion.
Kristendomen har under årens lopp mördat tusentals människor i trons namn men det sker inte längre. För mig kan man inte säga katolik utan att tänka på pedofili, hinduism utan att tänka på kastväsendet eller judendom utan att se en kippa innanför ögonlocken.
Det betyder inte att alla katoliker är pedofiler, alla hinduer använder kastväsendet eller alla judar bär kippa. Det är dock bilden som har blivit förmedlad på grund av hur de själv lever.

Säger någon islam tänker jag på rondellhundar.
Hur någon ens kan bli upprörd över en satirteckning eller en prydnad i en rondell är för mig forntid. Välkommen till 2000-talet i Europa!
Vi tror på yttrande och religionsfrihet.
Problemet blir när människor genom hot och våld försöker få andra människor att förändra sin tro.
Detta är vad som sker i Egypten.

Kopterna flyr detta land.
De är nämligen i minoritet och rädda om sina liv.
Att öppet leva som kopt, 2017 i Egypten, skapar oerhörda svårigheter att bli gammal.
På samma sätt har exempelvis homosexuella det.
De började efter revolutionen flyga från tak och balkonger.
Så mycket för den friheten..

En religion bör förändras och den bör absolut INTE vara den största delen i någons liv. Är den ändå det så kan den inte påtvingas eller utövas så att den kan störa andra. Vi lever nämligen väldigt fritt här i Sverige. Egypten försökte.
De människor som är emot homosexuella i dagens Sverige kan knappt säga det medan det är tvärtom i Egypten. Där kan man inte leva som homosexuell.
Det anses nämligen fortfarande vara en sjukdom och människor där ska då antingen botas eller straffas. Allt i religionens namn.

För mig är religion ett meningslöst bihang som inte borde få ta så mycket plats i ett samhälle.
Sverige är uppbyggt på kristendomen men den tillåts inte ta någon större plats vilket jag anser vara väldigt bra.
För mig är det nämligen forntid.
Tankarna går till alla de människor världen över som dör på grund av religion.
Ingen borde få göra.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/explosion-i-egyptisk-kyrka

tisdag 11 april 2017

I kärlekens tecken.

Stockholm sörjer.
Sverige sörjer.
Europa och världen är i sorg för de stackars människor som blev offer under fredagens terrorattack. För att bemöta det som har hänt samlades människor i en kärleksmanifestation.
Hela Sergels torg fylldes av alla som skulle visa sitt medlidande.

För mig är detta lika logiskt som att kalla alla föräldrar till ett föräldramöte när du egentligen bara behöver prata med en förälder. Den föräldern dyker garanterat inte upp utan det gör alla de andra vars barn det inte finns några bekymmer runt.

De som inte anser att attacken var fruktansvärd är få.
Att ställa sig offentligt, tagga sig och visa bilder för att visa hur duktig man är blir dock ett problem för mig. Varför är det så mycket viktigare att visa alla andra än att känna själv?

De som inte håller med om att attacken var fel kommer inte visa sig offentligt för de är som de där föräldrarna som aldrig dyker upp när de ska. De skrattar istället åt att svenskarna i gemen uppenbart är så blåögda att man tror man är säker i sitt land.

Polischefen ansågs ta till hårda ord när han ville utvisa alla.
Terroristen begär en advokat med sina egna värderingar.
Klippet med en man från Uzbekistan som fördömer islam.
Varför händer då detta i Sverige?

En sak är i alla fall säker.
Det kommer inte sluta om så nio miljoner människor ställer sig på Sergels torg och gråter tillsammans samtidigt som de taggar sig i området. De där personerna som aldrig skulle sörja detta är nämligen problemet och det enda positiva de möjligtvis skulle se med en sådan samling är att det hade varit ett bra tillfälle att spränga en bomb med.
De kommer nämligen inte ändra sin åsikt för att människor är ledsna.

Ebba Busch Thor fick frågan ifall detta hade gått att förhindra attacken och hon sa nej.
Jag säger ja.
En helt stängd gräns, vilket jag visserligen inte tror på, skulle vara en bra lösning. Alternativt kunde gränsen varit stenhård med exakt vilka som kommer in och ut.

Jag är tyvärr inte förvånad över att detta hände.
Jag tror dessutom att det kommer hända igen för när vi lovar alla guld och gröna skogar som sedan inte infaller, då kommer det bli reaktioner.
När människor som tror att Sverige är hela världens dåliga samvete kommer hit, för att inse den jobbiga sanningen att så inte är fallet., kommer besvikelsen. Är man då uppväxt med tänket att "öga för öga" är det korrekta kommer det första ögat vara insikten att man inte fick stanna i vårt land.
Varken då eller efter hjälper en kärleksmanifestation.

Vi kan alla stå i ring, sjunga Kumbaya my Lord och tro att det ger resultat.
Sanningen är dock den att det gör det inte.
Det känns uppenbarligen bara lite bättre för några.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/terrorn-har-motts-med-karlek

måndag 10 april 2017

Stackars Public Service.

Ungdomar samlas i grupp, kastar saker och skriker skällsord.
Polisen kommer till platsen och tvingas jaga flera av dem och när de äntligen har tagit fast några av dem försvinner några andra. För att kunna ställa dem inför rätta kräver polisen ut bilder och film på kravallerna av bland annat SVT, som vägrar.
svt.se

Sverige är bra på många sätt men ibland blir jag så fruktansvärt irriterad.
Varför i hela världen ska statens television, alltså det vi medborgare betalar för, skydda brottslingar?
De pengar vi betalar för detta nyhetsflöde ska användas för att försvara ungdomar från rättvisan?

Jag blir ständigt förvånad.
Den första gången jag fick en riktigt "chock" var härom året när media berättade att polisen nu kan jämföra sina DNA-spår med grannländerna. Vad?
I min värld borde det ha varit en självklarhet sedan väldigt många år tillbaka.
Polisen var dock lyckliga för nu kanske några brott skulle lösas.
Liknande saker läggs på hög och detta sista blir då att media som ägs av medborgarna kan motverka rättvisa genom att inte lämna ut sitt material!?

Varje person ska självklart skyddas om det kan finnas tvivel men det är inte så att det ska bil en allmän handling, polisen vill ha det.
Som jag ser det borde det vara en lag och skyldighet att all media vid olika händelser alltid ska dela sitt material med polisen.

En annan sak som störde var gruppvåldtäkten som lades upp live på Facebook varvid de vägrar lämna ut filmen. Om vi inte har EU för sådana här saker undrar jag vad vi har dem till.
All polis, åtminstone i Europa, borde samarbeta inom alla dessa områden för att på bästa sätt hjälpa medborgare som sköter sig.
Det finns ingen anledning att Svenssons ska få betala för att ett gäng ungdomar i Örebro som startar kravaller och tar sönder saker.
Det kan de få arbeta av själv, allihop.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/svt-tvingas-lamna-ut-kravallbilder

söndag 9 april 2017

Att släcka bränder..

Så kallat ensamkommande barn har inte behandlats rätt och JO säger att kommunerna har fungerat som brandmän som enbart släcker bränder istället för att motverka dem.
svt.se

Att vara familjehem är inget man ska ta lätt på och jag var väldigt kritisk mot alla fantastiska människor som dök upp i början av den våg som invandrade till Sverige.
Plötsligt ville flera människor vara familjehem och kontaktpersoner.
Alla var så godhjärtade och fantastiska!
Det faktum att det varit kris och brist på familjehem i Sverige under många år, det har de inte haft en aning om.

De tonårspojkar som kom utan vårdnadshavare placerades i familjehem som var allt annat än lämpliga. Droger, alkohol och misär.
JOs kritik är berättigad men jag undrar om det hjälper i längden.
Nästa gång någon ska vara fantastisk och hålla ett tal om öppna hjärtan, då är det bäst att systemet är uppgraderad för att klara av den mängd människor som tänker ta sig hit.

Detta lär kräva sin tid för det var inte bra innan flyktingvågen och det är det definitivt inte nu. Många som arbetar på socialen är unga och nyutexaminerade. De har ingen aning om hur verkligheten egentligen ser ut utan har skolans bild. Bristen gör sedan att de kan få de tunga fallen vilket gör att de väldigt snart går in i väggen och byter yrke.
Som en följd i detta drabbas de barn som verkligen behöver hjälp.

Artikeln tar upp pengar.
Att många plötsligt blev godhjärtade på grund av pengar.
Blir någon förvånad?
Jag vet exempel med människor som erbjudit sina sommarstugor till Migrationsverket i tron att de skulle få betalt med många hundra kronor för varje person som bodde där. Per dygn.
När de sedan fick veta att de skulle få vanlig hyra var det inte längre intressant.
Hjärtat är verkligen på det rätta stället då.

Sverige ska självklart stå upp och hjälpa människor i nöd.
Vi måste dock se till att de som kommer får en human och riktig bedömning som ger dem det stöd och den hjälp de behöver. Barn från krigsområden skulle per automatik få en psykolog att tala med.
Barn kan aldrig hjälpa varken att de finns till eller vad som händer runt dem.
Barnen ska skyddas in i det sista.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/jo-kritik-mot-hanteringen-av-ensamkommande

lördag 8 april 2017

Sverige; det trygga landet.

Som vanligt vågar ingen gå ut och egentligen påstå något.
Det skulle ju kunna vara fel.
Det kan ju vara så att det är någon som av misstag tagit sin lastbil och sedan råkat köra på andra människor av misstag.
Eller inte.
svt.se

På radion sa de att den förra attacken mot Sverige var 2010.
Jo, det var då en man med ett bombbälte sprängde sig själv på samma ställe som en terrorist nu dödade andra människor. Mannen på IKEA räknas inte som en terrorist och händelserna i Malmö räknas inte heller dit. Det finns dock gemensamma nämnare.

I skrivande stund finns det ingen information om det verkligen var ett terrordåd men jag är övertygad.
Jag väntar på att alla grupper som nu ska visa sin ickerasistiska sida nu ska göra sig hörda. Alla människor från andra länder gör inte såhär!
Nej, det vet alla.
Min gissning om gärningsmannens bakgrund känns dock klar.
Någon har varit ute efter att skapa rädsla och kaos genom att döda oskyldiga människor och min uppfattning är att det är vanligare hos någon med tänket "öga för öga" än för den med "vänd andra kinden till". Det sistnämnda lär sig i princip alla barn i Sveriges skolor.
- Slå INTE tillbaka, prata med en vuxen, be om förlåtelse och var vänner.

Många har trott att Sverige skulle vara skyddat.
Vi har genom alla större krig och konflikter skyddat oss bakom en mesig mur.
Vi har varit världens dåliga samvete och tagit emot procentuellt flest människor!
Vi är godhjärtade, verkligen behjärtansvärt.
Vi är dock även naiva och korkade för den som på allvar trodde att vi skulle kunna släppa in hundratusentals människor i Sverige, som sedan skulle bocka och buga av tacksamhet, den har helt klart trott fel.

Sverige är ett exempel på ett land som med dumhet tror att allt löser sig av sig själv.
All erfarenhet borde säga att det är tvärtom.
Jag stöter på barn i skolans värld som lever med oerhörda trauman men får de hjälp?
Nej. De ska ju vara glada att de är här!
Det finns inte resurser till det, tyvärr.
Barnets bästa i fokus..
Vi är landet som slagit sig för bröstet och visat fingret åt länder som inte gjorde likadant; ni gör fel så kolla på oss!
Inga människor mår bra av allt "tyck synd om.."

Varför skulle då någon köra över andra människor med uppsåt?
Min gissningar är sådana här:
Han är rekryterad av IS eller någon annan fantastisk organisation.
Han är missnöjd med att han inte blev läkare, vilket alla som bor i Sverige kan bli.
Han är fått ett utvisningsbeslut.
Allmänt missnöjd.

För mig finns det ingen tvekan, detta är ett terrordåd.
Vi ska nog, tyvärr, vara tacksamma att det verkar ha varit en ensam gärningsman för tänk om de hade varit ett par som samordnade attackerna som i Paris eller Bryssel.
Förödelsen och offren kunde varit betydligt fler.

Tankarna går till de som inte klarade sig, skadade sig och anhöriga.
Även anhöriga till gärningsmannen för i Sverige står varje person för vad den gör och eventuella syskon och föräldrar kan inte ansvara för detta.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-eftersoker-en-man-gar-ut-med-bild
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/foraren-forsokte-stoppa-kapningen-blev-pakord

fredag 7 april 2017

Förbjud religiösa skolor.

De religiösa skolorna är inte många och det är inte ofta någon kommer se mig skriva detta men jag håller med vänsterpartiet. Förbjud alla religiösa inslag i skolor.
Det finns absolut ingen mening med att det ska få göras undantag.
svt.se

För de som tvivlar eller inte håller med är det viktigt att se skillnaden för detta skulle inte innebära att skolundervisningen hade förändrats. Det hade dock garanterat lagts en annan tyngdpunkt på vissa inslag. I dagsläget ingår det att läsa mycket om kristendomens roll för Sverige och hur vi ser ut men även alla andra större religioner.
Tanken är att alla elever ska kunna de stora dragen inom världsreligionerna.
Jag tvivlar på att detta har skett på exempelvis en religiös skola.

Religion är för mig inte det viktigaste även om jag aldrig skulle gå ur svenska kyrkan. Jag anser mig vara hindu men stannar och vill ha barnen inom kyrkan tills den dag de väljer bort eller byter själv. Religion är dock för de flesta bara viktigt i svåra stunder såsom dödsfall.

Att det finns religiösa skolor i Sverige visar för mig att de inte följer de grunder som den svenska skolan står på och att det skulle bli jämbördiga skolor då är osannolikt.
Skolorna får inte ha någon annan undervisning än andra skolor men bara det faktum att det finns skolor där barnen fördelas efter kön redan när de ska åka buss, visar att så inte är fallet.
Jag har svårt att tro att sexualundervisningen är så bra på en muslimsk skola.
Den svenska värdegrunden med allas lika värde lär med vara svår.
Kristna friskolor lär inte prata om Big bang.
Att vi har kommit från aporna?
Knappast.

Sverige är ett modernt land och det är absurt att dessa skolor inte redan är förbjudna. Det borde inte visas så mycket hänsyn som det görs för vill vi ha jämbördiga skolor måste de ha samma utgångspunkt.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/s-svensk-skola-ska-vara-fri-fran-religiosa-inslag

torsdag 6 april 2017

Högutbildade, jovisst!

SFI har aldrig behövt så mycket lärare och SKL säger att det behövs ungefär 1000 till. Något som noga ska betänkas är påståendet att invandringen är en vinst för Sverige.
svt.se

Bilderna talar sitt tydliga språk.
De högutbildade lyser med sin frånvaro precis som bilden av hur länge varje person i snitt stannar på SFI. Den sista statistik jag hittar på det kommer från 2004 och visar att många klarar sig på ett år men betydligt fler stannar både två, tre och fyra år.
Vem ska betala alla dessa SFI-lärare?

En sak jag saknar är även om det hjälper.
Kan dessa människor prata svenska när de är klara?
Min uppfattning är nämligen den att de som vill kommer lära sig ett språk oavsett om de får gå i skola eller inte. Genom att ständigt träffa människor som talar svenska kommer de lära sig språket.
Artikeln säger att en tredjedel av människorna som går SFI har en kort utbildning och det är det som visas i bilden ovan. Titta då på bilden nedan.

Den visar människor från olika världsdelar och deras utbildning.
Notera Asien och Afrika varifrån de som nu flyr kommer ifrån.
Har de en hög utbildning?
Svaret är väldigt enkelt; nej.
Självklart finns det de som har det men majoriteten har det inte utan tvärtom.

Var dessutom väldigt vaksamma på att utbildningsnivån av de som kommer till Sverige bygger på personerna i frågas egen utsago då de inte har papper på det de säger sig vara utbildade till. Medier som påstår att många av flyktingarna är högutbildade akademiker väljer att svänga med orden. En eftergymnasial utbildning betyder nämligen inte att det är någon som i Sverige skulle kallas för akademiker. En eftergymnasial utbildning kan vara något du gjort som en kvällskurs eller sommarkurs på universitetet. I Asien, enligt ovan tabell, har ungefär hälften av alla från Asien en gymnasieutbildning och cirka 60% från Afrika har en. Statistiken blandar då in alla länder i Asien eller i Afrika. Nedan siffror kommer från ekonomifakta:

Antal utbildningsår i snitt från:
1. Syrien6,6
2. Eritrea3,4
3. Afghanistan3,2
4. Somalia             Inga siffor.
5. Iran7,8
6. Irak5,6

Siffrorna visar längden på utbildning på de som kommit till Sverige.
Högutbildade?

Självklart ska människor få lära sig svenska men jag tror få blir behjälpta genom en tro att de kan bli läkare en vacker dag. De behöver förstå att om de är analfabeter så kan de om möjligt få något arbete som inte kräver någon utbildning. Dessa är inte många i Sverige.
Att gå på SFI i fyra år blir absurt.
Tvinga dessa människor till praktik istället och se till att de träffar människor som pratar vårt fantastiska språk. Det skulle dessutom in oerhörda krav på dessa människor som visar att detta land är givmilt men att det finns både rättigheter och skyldigheter.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/stor-utmaning-for-kommunerna-att-klara-sfi
https://www.migrationsinfo.se/befolkning/utbildningsniva/
http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Arbetsmarknad/Integration/Utbildningsniva/

onsdag 5 april 2017

Förvånande..

Flickor bak.
Pojkar fram.
Blir någon förvånad?
svt.se

Diskussionerna om religiösa skolor och hur de fungerar rullar ständigt.
Könsuppdelade klasser har varit en diskussion och jag har tidigare skrivit att jag inte ser något problem med att ha könsuppdelade klasser när det finns en bra anledning till det.
Jag har själv arbetat på detta sättet och upplevde inga problem alls då mer än att det möjligt är lite svårt att för en kvinnlig lärare, som enbart är knappa tio år äldre än eleverna, att få respekt från en klass killar som går i nian.
Det var dock ingen religiös friskola.

Nu visar det sig att en muslimsk friskola har gjort skillnad i hur barnen får gå på skolbussen, beroende på vilket kön de har.
Hela världen har bestridit apartheid men uppenbarligen anser inte alla att det var ett problem. Som jag ser det finns det inte en endaste logisk förklaring till varför elever skulle delas upp i en skolbuss mer än att det är en mycket märkligt syn på individen.
Det är för mig mycket konstigt att man i ett fritt land som Sverige vill införa regler som snabbt hade gjort vårt samhälle lika uppdelat som många andra länder är.

De länder som människor idag flyr från, de gör skillnad på kön.
Många av dem delar samma världsåskådning som denna muslimska skola och jag undrar varför i hela fridens namn man då tar sig till Sverige.
Sverige som är ett av de absolut friaste länderna och som väldigt effektivt arbetar mot jämlikhet. Vi tror inte att mannen är bättre än kvinnan men det är den enda anledningen jag kan se till varför flickor ska gå in bak i bussen.
Det finns en anledning till att de gick in där bak.
Samma anledning som gör att människor döljer sig i stora tält och slöja.
De ska helst inte märkas, vara osynliga och tysta.

Att detta ens kommer upp i Sverige är fel.
Detta borde nämligen aldrig få ske i ett världens mest jämställda länder.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/skolelever-delas-upp-efter-kon-i-skolbuss
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/lofven-fordomer-konsuppdelad-skolbuss

tisdag 4 april 2017

Lottning till skolor!

Skolkriser i framtiden är nu lösta!
Barnen som vill gå i eftertraktade skolor kommer i framtiden lottas om Fridolin får som han vill.

Anledningarna är att:
  • Kunskapsgapet mellan svenskfödda och utlandsfödda har ökat.
  • Gapet mellan hög och lågpresterande elever har ökat.
  • Socioekonomisk bakgrund spelar plötsligt en större roll.
Hur har då detta kunnat ske på så kort tid?
Sverige var bland de bästa i klassen men på några år så stagnerade och föll resultaten.
Vad är det som har hänt de sista åren?
Just det. Sverige har tagit emot väldigt många högutbildade människor vars barn nu går i skolan. Detta bör då synas om några år. Bra föräldrar stöttar nämligen upp och hjälper sina barn och med tanke på alla de höga utbildningarna lär det inte vara något problem.
Eller?

Självklart är inte människor likadana och tur är väl det.
Men var ska kraven för lottning ställas?
Plötsligt kanske inte uppfyllda kunskapskrav är viktigt bara mångfalden och könsfördelning blir rätt på en skola. Jag anser att man kan se detta från två aspekter och den viktigaste är att alla kan om de vill. Nyheterna berättade i fjol om en tonåring som lärde sig svenska själv på ett halvår genom att översätta böcker som fanns på hans språk och att lyssna på ljudböcker.
Han kom sedan in på läkarutbildningen.

Media skriver ständigt om den högutbildade arbetskraft Sverige har fått vilket i min värld borde göra det lätt för dem att lära sig ett nytt språk, bara viljan finns.

Det andra är då att just föräldrarna ska ha ett ansvar för sina barns skolgång.
Självklart ska skolorna anpassa sig så mycket det går efter varje elev men när en klass med svenskfödda barn får en ny klasskamrat som kan tio ord svenska, förändras ekvationen och det borde inte vara svårt att se.
Fridolin tänker nu sig en lag där landets nyanlända ska tvingas ut i olika kommuner.
Är det verkligen ett bra sätt?
Vi ska alltså tvinga människor att bo på vissa ställen oavsett om det finns jobb eller inte?
Man kan ju omöjligt bara se till skolan utan måste se helheten.
Hur bra mår de föräldrarna när de bara går hemma och kanske tar några vändor till Sfi?
Nyanlända ska dessutom kunna lottas in i skolor.
Med andra ord så ska duktiga elever stå tillbaka för att skolan ska vara "jämställd" och kvoterad.
Är det rättvisa?

Fridolin utger sig ofta för att vara kunnig inom skolområdet då han själv är lärare.
Han borde noga förtydliga att han jobbade en kort tid som lärare på en folkhögskola.
Han har aldrig arbetat med barn utan med unga vuxna vilket för mig är en oerhörd skillnad.
Han vet inte vilka bekymmer hans idéer kan ställa till med.

Se till att de människor som har kommit till Sverige noga ska få veta reglerna som gäller och att de ska hjälpa till att ansvara för sina barns skolgång.
Visa att här sätter vi krav för hjälps alla åt kan det bli en förändring.
Var dessutom realistiska.
Berätta för dem att om man kommer till Sverige som tjugoåring och inte kan något skrivet språk, oavsett vilken utbildning de påstår sig ha, så är det för sent för att bli läkare.
Se till att människor är rättframma och ärliga så att de åtminstone får ett jobb.
Berätta för föräldrarna hur viktig svensk skola är för deras barn för oavsett vad media påstår, så säger statistiken att de flesta inte alls har någon hög utbildning.

De tre punkterna ovan visar tydligt att de sista årens invandring påverkat Sverige stort.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-vill-fridolin-att-den-svenska-skolan-bli-mer-jamlik

måndag 3 april 2017

Någon som känner igen Isidor?

Sverige är fantastiskt på många sätt.
Vissa saker kan det ta månader att få information om. Har någon begått ett brott och därmed ska in i en rättsprocess tar det väldigt lång tid. Misshandlat någon, vänta på.
svt.se
Begär att få bygga! Det tar sin lilla tid att få ut bygglovet.
Men, hitta en stor sköldpadda så kan du räkna med att papperna för det blir klara på mindre än ett dygn. Det måste vara ett rekord för hur snabbt det kan gå!

En jägare hittade Isidor ute i skogen där han hade överlevt i två år. Han bestämde sig för att lämna in djuret som blev placerad i en familj utan att göra någon efterlysning av att han var upphittad..
Dessa i sin tur säljer honom.
Där tar sedan allting stopp.
Ingen vet var Isidor är och de nya ägarna berättar inte.

Isidors ägare har fått rätt i högsta instans men de som fick sköldpaddan vägrar att berätta vart den har tagit vägen vilket gör att ägarna tror att de har sålt den.
Så pass gamla sköldpaddor är nämligen eftertraktade.

Jag skulle inte beskriva mig som en dj urmänniska.
Jag tycker om djur men vill inte ha dem upp på mig med undantag för papegojan här då.
Jag kunde skrivit en lång radda om allt jag känner för olika djur men kontentan är att jag inte har något emot dem och en sköldpadda som har funnits i generationer i familjen ska självklart behållas där.

Jag tycker att det är fel att ett djur som inte borde få bo såhär kallt får vara husdjur i vårt kyliga land men då denne kom hit för så många år sedan fanns det inte så mycket regler kring hur man skulle ta hänsyn till djuren. Isidor borde absolut få komma tillbaka till sina ägare!

Har ni sett eller hört något kan ni hitta kontaktuppgifter i länken nedan.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/vardnadstvisten-om-skoldpaddan-isidor-avgjord

söndag 2 april 2017

Bort med kvoterade föräldradagar!

Årligen har varje parti förbundsstämma och så även Moderaterna. Det är då varje medlem internt kan försöka förändra det den inte anser vara ok så jag har tänkt redovisa två av de motioner jag har med till årets möte.
Jag har mycket åsikter och de går inte alltid i partiets linje vilket syns på den siste.
Jag tror på den enskilde individen i allt.

svt.se


Motion angående barnförsäkringar


Tänder är en dyr historia för många människor, gamla som unga.
Den stora skillnaden för de båda är dock ansvaret.
Vuxna människor måste själv stå för en försäkring och i annat fall får de ta konsekvenserna själv.

Barn kan dock aldrig hjälpa vad deras föräldrar gör vilket innebär att den förälder som av någon anledning inte har betalt en försäkring för sitt barn kan ställa till stora problem för denne när de blir vuxna.
Om barnet exempelvis slår ut en tand i sina tidiga barndomsår, vilket sedan resulterar i att barnets nya tand inte kommer upp, är skadad eller förstörd på något sätt, skapar det stora kostnader i framtiden.
Det är tusentals kronor det gäller.
Detta är pengar barnet som vuxen får betala om dennes föräldrar inte hade en försäkring på dem.

Barnets bästa ska alltid sättas främst och FNs barnkonvention är tydlig. Barnets bästa ska alltid sättas främst, oavsett hur deras föräldrar fungerar.

De allra flesta människor i Sverige har försäkrat sina barn men någonstans borde det finnas ett skyddsnät för dem som inte har det. Det blir absurt att den som av någon anledning befinner sig i Sverige kan få hjälp med sina tänder för en obefintlig peng när vi sedan tvingar vuxna barn som skadat sig att betala tusentals kronor för något de inte har en del i.

Självklart kan det inte gälla allting men just tänder är en oerhört viktig del för någons utseende och självkänsla. En utredning av vad som kunde ingå i en allmän barnförsäkring kunde fastslagit lämpliga riktlinjer och det torde inte gälla allt för många personer i Sverige.

Jag föreslår därför

Att Moderaterna i Blekinge arbetar för att partiet ska se över hur vi ska undvika att barn hamnar i kläm av att deras föräldrar inte har tagit sitt ansvar.
Att Moderaterna i Blekinge kräver att partiet går igenom vilka skador som kan täckas upp av någon form av extra barnförsäkring.
Att motionen vidaresänds till partistämman.

Emilie Pilthammar



Motion angående fria föräldradagar

Den som föder barn i Sverige får ett antal föräldradagar.
De sista tio åren har det gått mode i att dessa dagar, på tvång, ska delas upp mellan mannen och kvinnan och de sista månaderna har det kommit upp på tal att en fjärde pappamånad ska införas.
Detta strider helt mot de Moderata värderingarna om att varje människa vet bäst själv.
Inga politiker kan se eller avgöra vad som är bäst för den enskilda individen och barnets bästa borde istället sättas i fokus.
Vad är bäst för varje barn?
Det bör barnets föräldrar veta.
Genom att dela upp dagarna på tvång har antalet pappor som är lediga visserligen ökat men många dagar har också bränt inne. Familjen har alltså, istället för att pappan har tagit ut sina månader, låtit de månaderna gå tillbaka till staten då de av någon anledning inte har kunnat ta ut dem.
Vad är då bäst för barnet?

Många gånger är det så att papporna tjänar betydligt mer än mammorna och det blir därför naturligt att just mammorna är hemma. Familjen förlorar annars för mycket pengar och då många är högt belånade idag, väljer man nu istället att låta barnet börja tidigare på dagis/förskola.
Effekten av de påtvingade pappadagarna har då istället blivit att barnet inte får träffa någon av sina föräldrar och detta bör vara ett hot mot det välfungerande system Sverige har.
Det skrivs om att detta att vara mammaledig är en kvinnofälla som ger dålig pension. Med en tro på att individen kan själv, bör varje vuxen kvinna som faktiskt till och med har fått ansvaret att ta hand om ett annat liv, även få ta det valet själv.
Har föräldrarna delat på sig och inte kan komma överens så ska de självklart kunna dela dagarna men staten bör inte lägga sig i innan de förhandlingarna har kapsejsat.
Tids nog kommer barnen vara tillräckligt länge på dagis/förskola ändå.
Låt föräldrarna göra sina egna val!
Jag föreslår därför
Att Moderaterna i Blekinge arbetar för att slopa könskvoterade föräldradagar.
Att motionen vidaresänds till partistämman.
Emilie Pilthammar