fredag 30 december 2016

Ställ upp för familjen.

Socialkontoret i Mönsterås fick stängas och personalen flyttas då en familj inte fick det beslut de önskade och därefter kom närstående till familjen dit för att uttrycka sina känslor.
Så pass mycket att en blev gripen och personalen utsattes för hot.
Men.. det är ju så vi gör i Sverige när vi inte anser att saker och ting går rätt till!
barometern.se

Vi tror på detta med öga för öga och ju fler vi är desto bättre!
Titta bara på artikeln för ett par månader sedan i Malmö.
En person hamnade skottskadad på akuten och över hundra personer dök upp för att bete sig illa och storma hela akuten. Det är så vi brukar göra.
Jag fick då veta, bland annat, att jag inte förstod det där med familjekänsla.
Nej, det är möjligt att jag inte gör.
Precis lika lite som jag hade ringt runt till hela släkten för att vi skulle besöka akuten om det hände något, hade jag åkt till socialkontoret för att en närstående inte fick ett beslut de önskade.
Vad i hela världen skulle jag göra där?

Jag tror att det finns människor som inte riktigt klarar av sitt arbete och som gör fel. Det finns det överallt och är egentligen inget konstigt då vi alla är människor.
Jag har dock stort förtroende för de som arbetar inom detta och på socialkontoren.
Det kan inte vara så kul att bedöma vem som ska ha vad och inte.
Vad som ska ske eller inte.
Jag vet dock att jag fått läsa många domar om överklaganden från människor som inte anser att de har fått det de är berättigade till och jag häpnas över alla dessa människor som fattas all kunskap om hur samhället fungerar.
Vilken roll de som enskilda personer har.

Om du får socialbidrag, då är det uträknat till dig.
Det ska inte vara så mycket pengar att du inte känner ett incitament för att börja arbeta utan tvärtom. Att du överklagar ett beslut om att du inte fick din Peakvinterjacka godkänd som en kostnad utöver, jag har varit med om det, eller du inte fick pengar till den där bussbiljetten du ville ha, när du kan röka ett paket cigaretter om dagen, det är inte samhällets problem.
Lämna tillbaka jackan och sluta röka.
Ta ansvar för ditt eget liv!

Att närstående i princip invaderar socialkontoret i Småland är en ny företeelse men tyvärr, tror jag, något vi kommer få se i framtiden.
Alla människor i Sverige har nämligen inte förstått att detta landet inte fungerar med hot, trakasserier eller att känna rätt människor. Här följer vi de beslut som är tagna eller överklagar dem.
Man hotar dock inte personalen för de kan inte hjälpa hur regelboken ser ut.
Stackars personal.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/socialkontor-utrymt-efter-hotfullt-besok
http://www.barometern.se/monsteras/socialen-evakuerad-efter-hot/