tisdag 6 december 2016

För klotets skull.

Ät inte kött.
Ät mindre.
Välj främst rotfrukter och baljväxter.
Akta dig för fisk.
Tänk på att Sverige förstör miljön så mycket att vi hade behövt över fyra jordklot!

Jag anser inte detta vara relevant.
Om Kina fortsätter, hur många jordklot behövs då?
USA?
Spanien?
svt.se

Ett litet land kan inte vara världens dåliga samvete och av alla länder jag har rest i ligger garanterat Sverige i topp över hur ett land ska skötas för miljöns skull.
Jag må inte vara någon hälsoguru och har väldigt svårt för det populära som nu är ekologiskt men vilket land ska anklaga oss för att inte dra vårt strå till stacken?

Jag äter ytterst lite kött. Det har aldrig varit något jag aktivt har valt men om det skulle serveras så äter jag om jag känner för det. Utan dåligt samvete.
Under alla graviditeter har frågan ställts otaliga gånger över vad jag äter och inte.
Insjöfisk? Fisk från Östersjön?
Jag har aldrig brytt mig.

På samma sätt bryr jag mig inte om vad jag äter för miljöns skull för jag skulle vilja se den person som anammar detta och väljer att leva helt miljörätt i Sverige.
Tänk er noga för nu för ingen tror väl att det växer clementiner, jordgubbar eller tomater i Sverige på vintern? Bananer? Ni handlar väl inte något på systembolaget?
Vindruvor till vin växer nämligen ytterst sällan i Sverige.
Eller ni tänker bara på någon viss produkt? Ni tänker på miljön när det passar er?

Ska du leva rätt för miljön, då gäller det att äta efter säsongen men utan kött. Det går faktiskt men om jag ska titta på det långa loppet så spelar just din roll i miljöns värld, ingen roll.
Det går inte ens att bevisa att det påverkar klotets värmenivå.
Det går dock att bevisa att vi innan varje istid får ett varmare klimat.
Välj själv vad ni vill tro på.

Jag tänker dock inte gå och fundera över varenda liten sak jag köper.
Vill jag ha färska jordgubbar i december, fast de är från Spanien, då köper jag det.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-ska-du-ata-for-klimatet-och-dig-sjalv