fredag 21 februari 2014

Solidarisk LO-lön!

LO hycklar över människor som tjänar mycket pengar. De raljerar och berättar vilken fruktansvärd människa H&M vd är som får ut en helt sanslöst hög månadslön.
Det stör dock inte mig. Han hade inte turen att få detta jobb utan har med all sannolikhet fått offra mycket tid för att ta sig dit. Han har helt enkelt förtjänat det och i min värld är det så att jag tycker det är roligt för honom. Jag är inte avundsjuk, inte svartsjuk och tycker inte att han ska betala mer skatt än nu. Han är nämligen en av de som ser till att Sverige går runt och ger människor jobb.
Skulle det vara något dåligt?
Jag har svårt att se någon tycka synd om honom ifall företaget gick i konkurs för det är det han lever med.

LOs ordförande, Karl-Petter Thorwaldsson, plockar ut strax under 95 000 kronor i månaden. Hans övriga stab har "bara" dryga 80 000 kronor i månaden. Inte tillsammans då utan per person.
Skillnaden som jag ser det här är att exempelvis företagare med höga löner har det för att de gjort ett bra jobb och sålt en produkt.

Vad gör Karl-Petter Thorwaldsson?
Han åker Sverige runt, äter och dricker gott, för att berätta vad människor ska rösta på.
Ja, alla som har haft ett riktigt arbete vet hur det känns..
Han är med och bestämmer hur mycket de LO-anslutna har i lön och hur mycket höjning de ska få varje år. Om vi säger såhär: Hur många tror att han höjer sin lön lika mycket som de anslutna?
Någon som kan tänka sig att denne man, som jobbar i solidaritetens förtecken, höjer sin lön mer än de andra? Kan det vara så?

Jag har letat. Verkligen försökt!
Men hur jag än letar kan jag inte hitta att han någonsin haft ett "vanligt" jobb.
Jag kan inte heller hitta att han studerat.
Han har alltså i hela sitt liv jobbat politiskt genom att exempelvis vara förbundsordförande för SSU.
"Jobbat". Politik är för mig något man får ett intresse av då man ser fel i det arbete man befinner sig i eller har. När man får erfarenhet som man vill ändra på.
Karl-Petter Thorwaldssons har inte arbetat men bestämmer vad arbetarna ska ha i lön.

Vad gör han som är så bra för mänskligheten?
Vad gör honom solidarisk och medveten om andra människor?
Han är vad jag skulle kalla en broiler. Det är någon som fått allt serverat i hela sitt liv och som aldrig haft ett vanligt jobb. Nu bestämmer han över alla som kör lastbil, snickrar, serverar eller jobbar i en affär. Han bestämmer vilken lön de ska ha kommande rörelse. Han, som aldrig har jobbat själv vet bäst..

Nu går han ut och gnäller om att andra har höga löner.
Det finns ett ordspråk som säger: "Kasta inte sten när du sitter i glashus".
Min fasta övertygelse är att de flesta i Sverige inte har 95 000 kronor i månaden.
Känns det bra som LO-ansluten att veta att din medlemsavgift går till honom?
Vad har han gjort för dig?
Och för övrigt, vad gör han egentligen för alla dessa pengar?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18376200.ab
http://www.proletaren.se/inrikes-arbetsmarknad/han-far-35-industriloner
(erkänn att det är kul att jag länkat till kommunisternas tidning..)