onsdag 31 juli 2013

Skillnad beroende på vem man hatar?

Hatar är i mina öron ett starkt ord. Jag kan inte säga att jag hatar någon. Det finns personer jag inte tycker något vidare om men jag hatar dem inte. Jag skulle inte vilja lägga min tid på en sådan sak och väljer hellre att ignorera och bortse från den personen. Jag skulle aldrig gå på personen ifråga och hade jag gjort det har jag så pass mycket råg i ryggen att jag hade gjort det öppet och ärligt. Aldrig bakom ryggen. Jag tror på karma och ska leva med mig själv och vad jag har gjort.

Hatbrotten i Malmö ökar. De som anmäler brotten är judar och jag tycker att det är skrämmande tyst om detta. Sista dagarna har det sagts i tv och radio. Det har stått om det i tidningarna men det är inga större notiser. Tydligen är det viktigare att "Percy Nilsson attackerat en glassbil". Vad är då viktigast? Vilket brott är värst? Att en person anfallit en glassbil eller att de anmälda brotten mot judar i Malmö är tre gånger fler nu än tidigare? Var har flest blivit drabbade?

En vis man sa för ett tag sedan att det ingen säger något om, det ingen skriver något om och det som inte anses viktigt av media är det vi är rädda för. Det vi är rädda för talar vi inte om likt Jonatan och Skorpan i Körsbärsdalen när Katla kommer på tal. Han ska inte nämnas.
Varför är det så få artiklar om vad judarna utsätts för?
Hade det varit samma sak om det var en annan religiös grupp som hade blivit utsatt?
Eller om det var en annan samhällsgrupp? Pensionärerna? Kvinnor?
Eller det är kanske ok då det inte finns så många judar i vårt land? Det borde betyda att det är ok att hata hinduer och buddhister med för de är inte heller så många.
Det finns faktiskt inte så många större religioner att välja mellan.

motargument.se
"Att hålla fast vid ilska är som att greppa tag i en het kolbit med avsikten att slänga den på någon annan; du är den som blir bränd."
Buddha

Det finns inga gripna i något av brotten. Varför?
Jag har vänner som bor i Malmö och enligt dem är det omöjligt att missa det hat som finns mot judarna i vissa delar av Malmö. Jag har alltid trivts i Malmö och har varit där mycket som yngre. Jag märkte aldrig av det då.

Jag har skrivit om detta tidigare. Detta handlar i grund och botten om människors lika värde. Det spelar ingen roll vilken religion du tillhör eller vilken gud du tror är den rätta. Alla har samma människovärde i vilket fall. Malmö är en stor stad med många kulturer och etniciteter. Det är helt ok för mig så länge man inte tar med det hat man flydde hit för. Artikeln nederst, som jag skrivit om tidigare, antyder att det är människor från mellanöstern som hatar judarna i Malmö. Artikeln säger att det är de som utsätter judarna för det ena efter det andra. De judar som lever idag kan inte hjälpa vad som bestämdes och genomfördes 1948. Judarna här i Sverige kan definitivt inte hjälpa det. Varför hatas de då? Ska jag börja hata anfäderna till de som var med och mot min vilja gjorde mig till svensk? Jag hade trivts som dansk.

Straffen mot hatbrott måste bli betydligt hårdare och jag anser att det måste prioriteras framför brott som inte skadar en enskild person eller grupp. Att inte känna sig trygg i sin egen stad, sin stadsdel, sitt hus eller sin trosplats är fruktansvärt. Vi har religionsfrihet i Sverige men varför gäller inte det judarna? Är det fritt fram att jaga och hata dem?
Det är exakt lika fel som att hata någon för deras sexuella läggning, utseende eller partitillhörighet.
ALLA människor är lika mycket värda.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=96&artikel=5604556
http://www.expressen.se/kvp/fler-anmalda-hatbrott-mot-judar-i-malmo/
http://emiliepilthammar.blogspot.se/2013/05/antisemitismen-i-malmo.html
http://www.dn.se/nyheter/sverige/malmos-judiska-liv-tynar-bort/