måndag 27 maj 2013

Återvinning efter kremering

Ämnet har varit uppe tidigare men nu är det aktuellt igen. Ett ämne som döden är alltid svårt men jag tror inte att det finns någon som inte tycker det är fel som det fungerar idag.

Många väljer att kremeras efter sin död. Många idag har metaller i sin kropp i olika former.
Som lagen ser ut idag är det förbjudet att ta vara på dessa metaller vilket gjort att uppskattningsvis 22 ton metaller begravs varje år.
Sverige är ett av få länder i väst som inte tar hand om dessa metaller.
En av frågorna som behöver tas upp är vem som äger metallen som blir över.

Som jag ser det finns det inget problem. Går det att omhänderta dessa metaller och möjligtvis återvinna dem så gör det. Kan det hjälpa någon annan så är det ok.
Miljön är alltid det viktigaste i vanliga fall så jag förstår inte varför detta är ett undantag.

aftonbladet.se
22 ton om året blir en hel del metaller som finns i jorden och med tanke på att mycket av dessa metaller kommer från proteser kan de verkligen återvinnas.
Jordens resurser räcker inte för alltid.

Jag är medveten om att det kan kännas moraliskt fel att få en metallbit i sin kropp som tidigare har suttit i en annan människas kropp men samhällsekonomiskt kan det inte bli mer slit och släng än att låta dem ligga kvar i jorden. Ännu mindre att fortsätta lägga ner dem i jorden.
Jag ser gärna en förändring.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/dyra-metaller-begravs-nar-vi-dor