fredag 1 februari 2013

Adoptionerna till Sverige minskar - konstigt?

Tillåt mig att vara naiv och korkad. Sedan jag var liten har jag alltid önskat mig en stor familj men hur den skulle se ut spelar ingen roll. Jag har alltid tänkt att jag skulle adoptera då det redan finns så många barn som inte har föräldrar. För mig är en adoption något man gör dels för att barnet ska få ett drägligt liv och dels för att barnets nya föräldrar önskar dem.
Man gör en god gärning för en annan levande människa.
Att det skulle kosta pengar var jag medveten om och mina planer var länge att adoptera syskonpar från Indien eller Sri Lanka. Längst ner har jag länkat kraven de har på de som ska adoptera och kostnaderna för vad det kostar att adoptera från, i detta fallet, Kina. Det är bara att trycka sig runt och titta. Det kan vara jag men jag fick en mindre chock.
I princip vilken som helst kan gå ut och bli med barn utan att sedan behöva bry sig någonting.

"AVGIFT TILL ADOPTIONSCENTRUM 149 000
Kostnader i Sverige76 725
Förmedlingsarbete i Sverige67 200
Adoptionshandlingar9 525
Kostnader i barnets ursprungsland68 750
Barnets vård45 530
Legala kostnader 7 200
Avgifter till samarbetsorgan0
Avgifter till myndigheter 5 720
Förmedlingsarbete i utlandet10 300
Kostnadsgaranti4 000
Avrundning-475
TILLK FAMILJENS EGNA KOSTN (uppskattning)66 800
Kostnader för framtagning av handlingar1 800
Kostnader i samband med återrapportering1 500
Familjens resa26 000
Uppehälle37 500
AVGÅR BIDRAG FRÅN FÖRSÄKRINGSKASSAN-40 000
UPPSKATTAD ADOPTIONSKOSTNAD TOTALT175 800"

Tittar ni på siffrorna här precis ovan är den egentliga summan 215 800 kronor för ett barn för sedan får man ett bidrag från försäkringskassan. Pengarna man ska ligga ute med är alltså strax under
220 000 kronor. För att man gör en god gärning.
Detta är en av alla de adoptionsbyråer som finns. De andra kostar lika mycket.
Kina är dessutom ett land mitt i. Från några länder blir det lite dyrare men från många blir det betydligt dyrare.
Min tanke var då att det blev billigare om man adopterade ett syskonpar men nej. På något ställe kan man få 25% rabatt på syskonet men då ska man räkna med att det finns antingen fysisk eller psykisk problematik runt barnet.

Vill någon adoptera ska de helst ha upptäckt det innan de fyllt 25 så de hinner gifta sig i god tid för i många länder kräver de att man ska ha varit gifta ett visst antal år tillsammans med att man inte får ha ett för högt BMI. De har krav på väldigt mycket.

Jag tycker självklart att det är bra att det finns mycket kontroller för att få hem ett barn. Det får absolut inte förekomma några som helst tvivel på att barnet ska få det bra när det kommer till Sverige. Barn kan inte hjälpa att de finns till.
De olika adoptionscentrumen vägrar specificiera vad deras kostnad består i när jag mailat och frågat dem tidigare.

Min tanke med detta utlägg är då:
Vem i Sverige tror statistiken har råd att adoptera?

http://mobil.aftonbladet.se/wendela/barn/article11603024.ab
http://www.sydsvenskan.se/sverige/farre-barn-adopteras-till-sverige/

http://www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/
http://www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/Kina/Landkostnad/