måndag 17 december 2012

Vilka fem sidor besöker du?

På radion pratade de i helgen om vilka fem sidor som var de mest besökta. Jag minns inte vilka de sa men efteråt frågade de runt vilka de fem mest populära sidorna hos "vanliga" användare är.
Mina är inte så svåra att hitta:
  1. Facebook
  2. Google
  3. rod.se
  4. sverigesradio.se
  5. riksdagen.se
Dessa är utan inbördes ordning de sidor jag mest frekvent besöker. Twitter används med jämna mellanrum även det flitigt men jag räknar inte det så mycket då det ligger som en app.
Utöver dem ovanför besöks nästan alla tidningar förutom kvällstidningarna som jag enbart tittar på de gånger någon har länkat något till dem.

Vad som räknas som en bra källa kan diskuteras. De flesta artiklar jag får till mig kommer via Twitter eller Facebook. Det kan diskuteras hur bra de sociala medierna är men faktum är, enligt mig, att om man använder det som en länkplats tycker jag det är bra. Det är även ett bra sätt att få ut både viktiga och meningslösa saker. Det är dock ett fantastiskt bra ställe att hålla kontakt med andra människor på. I de sociala medierna finns det inga gränser. Det går att bo varsomhelst i världen och ändå hålla kontakten. Sidorna ovan är de som oftast ger mig ideer till vad jag ska skriva om här.
Media anses av många jag pratat med som en bra källa. Så tänker inte jag. Citatet nedan är använt innan men värt en tanke.

"I’d rather entrust the government of the United States to the first 400 people listed in the Boston telephone directory than to the faculty of Harvard University.”
William F Buckley

Källkritik är viktigt och för mig är inte en bok en bra källa. Inte heller en persons åsikt. Det kommer alltid bli vinklat på det ena eller det andra sättet. För mig är det bra när det vinklas från många olika håll och det bästa sättet är för mig att läsa på om samma sak men från olika vinklar. Detta är en av anledningarna till att jag ofta tittar på debatterna i riksdagen. När det är en fråga jag är intresserad av tittar jag på debatten för att se vad respektive parti tycker om den frågan. Därefter bildar jag mig min egen uppfattning.