söndag 23 december 2012

Socialdemokraternas syn på föräldrars roll

Nu ska vi bara skaffa barn för att samhället ska ha något att göra. Socialdemokraterna vill införa allmän förskola från två års ålder. Varför?

Jo, de vill att alla barn ska "ha rätt till bra och jämlika uppväxtvillkor" enligt Fredrik Lundh Sammeli som under ett år har lett till att hans arbetsgrupp kom fram till detta.
Bra och jämlika uppväxtvillkor. Tror de verkligen att alla får det bra och jämlikt på en förskola?
Har de jobbat inom denna verksamhet?
Tyvärr är det så att alla får inte lika mycket uppmärksamhet i varken förskolan eller skolan. Det finns tyvärr inte tid till det. De elever eller barn jag minns är de som har stuckit ut på något sätt. Antingen har de varit väldigt duktiga på något eller väldigt livliga och jag tror inte jag är unik i detta.
Jag har frågat mina gamla lärare hur jag var i skolan. Ingen minns.
Anledningen är att jag gjorde som jag blev tillsagd och skötte det jag skulle.
Jag var inte bättre än någon annan och hördes inte i onödan.
Jag minns själv knappt de klasskamrater som aldrig sa något men däremot minns jag väldigt tydligt de som busade mycket.

Han säger vidare att detta är ett stöd i barnets utveckling.
Vilken utveckling? Klarar inte föräldern att hjälpa sin tvååring framåt i livet ska de inte ha barn.
De är alltså för barnets utveckling. Föräldrarnas roll då?
Varför är de då emot tidigare betyg?
Betygen är också till för barnets utveckling.
Betygen är till för att barnet ska kunna få hjälp, få en morot och att föräldrarna ska veta hur barnet ligger till i skolan. Betyg tvingar läraren att motivera varför.
Detta leder till tidigare insatser för insatser måste in när ett barn inte klarar att bli godkänt.

Jag vet att jag är rätt gammaldags men för mig är det inget fel i att en förälder är hemma med barnen. För mig är det, det rätta. Att alltid ha en förälder hemma blir en trygghet.
Så som s nu vill bygga upp vårt samhälle är skrämmande.
Varför tror de att föräldrarna inte klarar sin roll längre?
Tror de att samhället blir bättre om alla barn tvingas in i ledet?
Min uppfattning är att samhället många gånger ser ut som det gör nu för att föräldrarna har varit för upptagna med sina karriärer för att tänka på barnen som därmed har blivit uppfostrade av olika inrättningar. Har man inte tid, kan man inte pausa sin karriär, så tycker jag inte man ska skaffa barn.
Barn är inte som ett husdjur man önskade sig när man var liten och sedan inte har tid med.

Hur kan våra föräldrar och mor/farföräldrar ha överlevt utan förskola?
Blev det inte folk av dem med?

Utöver detta vill de att barn till arbetslösa ska ha rätt till heltid på förskola. Detta är för mig absurt! Vem ska söka jobb 35 timmar i veckan? Jobb söks oftast via datorn nuförtiden och att det skulle göras 35 timmar i veckan låter märkligt. Det finns knappt några jobb om de inte har lagt märke till det. Vilka jobb ska de söka?

Jag tycker detta är intressant, om än skrämmande, att ett sådant förslag kommer från ett parti som är emot både tidiga betyg och vårdbidraget. Lika för alla?
Jag missunnar inte de som kan vara hemma med sina barn den möjligheten och jag tror inte barnen lider av att spendera mycket tid med sina föräldrar. Barn är ingen belastning utan det är en ynnest att få vara hemma med dem så mycket som möjligt.
Hjälp föräldrarna att vara hemma med sina barn istället.
Skapa de möjligheterna!

Jag tycker detta är oroväckande.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5390421
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/s-allman-forskola-fran-tva-ar_7777868.svd
http://www.dn.se/nyheter/sverige/s-allman-forskola-fran-tva-ar
http://www.di.se/#!/artiklar/2012/12/22/s-vill-ha-allman-forskola-fran-tva-ar/