torsdag 20 december 2012

Skiffergas

article.wn.com
Kan det vara vår tids nya energikälla?
Polen jobbar hårt på att utvidga utvinningen av skiffergas.
USA är annars det land som hårdast driver på.

Skiffergas eller "Shale gas" som det kallas i USA har gett många människor hoppet om att slippa oljan. Polen som är så beroende av kolkraft samt länder i östeuropa som är beroende av Rysslands gas jublar. Mijönissarna gör det inte.

Gasen utvinns genom att, förenklat, man trycker ner vatten blandat med sand och kemikalier i berget för att sedan skiffern ska flyta upp till ytan. Det har tidigare varit väldigt dyrt och därmed olönsamt men nu har ny teknik gjort det möjligt.

Jag låter säkert pessimistisk men jag är väldigt skeptiskt till mycket nytt. Jag säger inte att skiffergas inte är bra. Jag är bara lite återhållsam med entusiasmen. Mina tankar går till den fantastiska etanolen. Det var ju jordens räddning tills det visade sig att det blev värre med den.
Jag älskar ny teknik och hoppas att detta kan vara någon för framtiden. Om jag inte missförstod Aktuellt helt och hållet blev kostnaden halverad med denna skiffergas och det är aldrig fel.
Tänk vad detta kunde gjort för jordens U-länder.

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/miljo/article3596898.ece