söndag 2 december 2012

Sänkt krogmoms har gett fler jobb

Enligt SCB (Statistiska Centralbyrån) ökade löneutbetalningarna under tredje kvartalet i Svverige trots den lågkonjuktur som finns även i Sverige. Ökningen var 8,4% vilket innebär att det finns cirka 6000 fler heltidsanställda personer inom restaurangbranschen. Jag är inte förvånad!
Jag har trott på detta från början. Jag tror att det blir en god cirkel och att det är ett sätt att få bort lågkonjunkturen på sikt. De egna branschorganisationen, Visita, är övertygade om att ökningen beror på den sänkta krogmomsen.

Jag tror att i ett litet land som Sverige, som är så beroende av så många andra länders ekonomi, är det bra att vi genomför sådana här sänkningar av momsen. Precis som Rut och Rot.

Trots att många saknar jobb och att arbetslösheten är hög behöver människor göra något roligt och jag tror att man helt enkelt väljer att unna sig ett besök på krogen istället för att åka på utlandssemestern då pengarna inte räcker till det. Skönt att några branscher går framåt!