söndag 9 december 2012

Nu är pepparkaksgubbarna kränkta!

Välkommen till landet där man inte ska tycka någonting! Välkommen till Sverige! Vi ser ofta problem i saker som inte är det. Ser vi inte problem gör vi det till ett problem så vi har något att bli upprörda över. Vad är det för fel på en pepparkaksgubbe?
Fråga inte mig för jag har verkligen inte en aning!

http://na.se/nyheter/laxa/1.1909703-pepparkaksgubbar-forbjuds-i-luciataget

Jag vet inte om jag ska skylla på min ljusa hårfärg att jag inte förstår artikeln.
Någon kan ta illa vid sig om någon är utklädd till pepparkaksgubbe i ett lussetåg.
Är det gubbar som känner sig kränkta?
De kanske kan var pepparkaksgummor istället?
Eller då blir de kränkta?
Är det inte gubbedelen är det antingen pepparn eller kakan.
Jag vet inte vilken av dem som blir kränkt men konstigt tycker jag att det är.

Tre pepparkaksgubbar

Vi komma, vi komma från Pepparkakeland
och vägen vi vandrat tillsammans hand i hand.
Så bruna, så bruna vi äro alla tre,
korinter till ögon och hattarna på sne'.

Tre gubbar, tre gubbar från Pepparkakeland,
till julen, till julen vi komma hand i hand.
Men tomten och bocken vi lämnat vid vår spis,
de ville inte resa från vår pepparkakegris.

Musik: Alice Tegnér
Text: Astrid Gullstrand


Någon som kan förklara för mig vari texten det hemska ligger?

Tydligen ska barnen inte heller få äta pepparkakor då det finns allergiker på skolan.
Jo, allergiker är rätt vanligt. Där jag har varit har det inneburit att den allergiska får en annan sorts kaka eller en likadan/liknande kaka fast utan det innehåll som eleven inte tål.
Var är svårigheterna någonstans?
Måste det alltid överreageras i detta landet?
Jag tycker det är ok att barn som vill vara pepparkaksgubbar får vara det, att de får sjunga denna söta jullåt och att de får äta pepparkakor. Det är en del av Lucia!