onsdag 5 december 2012

NDM-1 Nästa HIV?

I Agendas sista program pratades det om ett nytt supervirus som förkortas NDM-1 (New Delhi Metallo). Jag vet att jag hade en diskussion med vänner för många år sedan och vi pratade då om att det alltid kommer att komma något värre. Att den dag vi hittat botemedlet för AIDS så dyker det upp något annat för det är naturens gång. Jag tror fortfarande att det är så och detta program fick mina tankar understrukna.
NDM-1 är en superbakterie som forskarna tror kommer från stor överkonsumtion av antibiotika. Bakterien har blivit motståndskraftig och ingen antibiotika biter på den nu. I programmet pratar de om den och förklarar den som att den inte växer men att det räcker att en enda tar sig in i kroppen så gör den alla andra bra bakterier, som ska vara i kroppen, till gelikar. Den tar över. Den dag du sen blir sjuk slår den till.

I Sverige kom det första fallet 2008 hos en person som varit i Indien, som är det land där detta först upptäcktes. Sedan dess har vi haft 53 fall i Sverige och det är visserligen inte mycket men ändå fullt tillräckligt.

Jag äter inte ens en alvedon när jag har ont i huvudet. Min enda last är åksjuketabletter när jag åker tåg. Jag är rädd att vänja mig för mycket och har alltid haft problem med all sorts medicin. Jag kryper fram innan jag tar några tabletter. Det hör ihop med mitt kontrollbehov av allting. Jag tänker likadant med allt annat. Jag ska inte vara slav under någonting utan ska bestämma själv över sådana här saker.

NDM-1 är något som jag tycker att vårdcentralerna skulle prata om för jag hade inte hört talas om detta innan jag såg Agenda. Jag minns fallet 2008 men inte att det var detta.

Avsnittet den 2/12:
http://www.svtplay.se/agenda