måndag 24 december 2012

Kalle Ankas julafton

Disney har valt att klippa bort vissa bitar ur Kalle Anka som många tittar på varje julafton. Jag ska helt ärligt säga att det är minst femton år sedan jag tröttnade på att alltid se samma program varje jul men det är en tradition. Jag har inte brytt mig så noga innan Lilleman kom men nu känns det som att det är viktigt att hålla traditionen något sånär vid liv.

Jag är väl medveten om att det är Disney och inte SVT som redigerat bort vissa scener men jag kan inte låta bli att undra. Varför?
Varför är allt det som varit så fult?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=5381420

Sådana som ser ut som mig, blonda, är bortklippta. (Vid 3:34) Det är tydligen inte ok.
Det är inte heller ok att vara mörkhyad, och jude (5:22) får man inte vara.
När jag tittar på Kalle Ankas julafton ställer jag mig då följande frågor och skriver samtidigt dit vid vilken tid i filmen nedan klippet är med:
Ok att vara mörkhyad om man spelar instrument? (4:16 samt 4:51)
Är det bara vita människor som är soldater? (4:23 samt 4:51)
Är det ok att ha med kineser? (4:38)
Ok att vara mörkhyad och köra en åsnevagn? (4:57)
Är allt våld i inslaget med Kalle Anka ok? Här går inte att sätta en tid för det kommer hela tiden.
Är det inte väldigt stereotypt att det är flest kvinnliga möss och fåglar som syr Askungens klänning? (13:25)
Varför är det bara manliga figurer i husvagnssemestern?
Vad ska alla italienare säg?
Har alla italienare restaurang och lagar mat? (22:30)
Menar Disney att inga blonda människor skulle överlevt i djungeln?
Dvärgarna kan vi inte ens nämna och Ferdinand, är alla spanjorer som dem i detta inslag?
(39:22, 42:00)
Är alla munkar som denne man? (47:15)
För att inte tala om alla djur som tydligen inte får vara med på avslutningen.
Det finns säkert fler saker att ta på.
Är det värre att vara mörkhyad och få en stämpel i baken än att köra en åsnevagn?
Varför är inte båda bortplockade isåfall?

Min tanke med detta är just Piratens ord:
"Du kan inte säga stoppnål utan att någon enögd jävel tar åt sig".
Var ska gränsen gå?
Det finns garanterat något för alla att störa sig på och för mig gäller det att se tanken med det hela och inte det man kan få det till. Jag försöker alltid att inte läsa bibeln som djävulen.

Oklippt version:
https://www.youtube.com/watch?v=RUafnusxPQY