fredag 21 december 2012

Genus i verkligheten?

Vad är typiskt manligt eller kvinnligt?
Vem ska göra vad i hushållet?
Vem ska tjäna mest pengar?
Vem ska tvätta, städa och laga mat?
Vem ska betala räkningarna?
Och så vidare..

För mig är detta med en genusdebatt helt meningslös. Den är för mig ett utspelat kapitel som ingen utomstående ska lägga sig i. Varje familj sköter detta själv.
För mig finns inget typsikt manligt eller kvinnligt.
För mig handlar det om tid.
Den som har mest tid tar hand om hushållet. Den som är hemma mest tar hand om hemmet.
Den som har möjligheten sköter detta.

Jag ser det inte som jobbigt att städa. Jag har musik på samtidigt och sjunger med. Tvätta, vika och stryka är inget jobb då jag tycker det är rätt avkopplande att göra det.
Handla är skönt att göra tidiga morgnar eller sena kvällar för att slippa för mycket människor att trängas med men jag tycker inte det är något problem. Laga mat är bland det roligaste som finns! Disken måste tas om hand och med tanke på hur löjligt pedantisk jag är med vissa saker gör jag det helst själv. Jag ser inget problem i det. Att se något som ett problem gör bara saken värre och när det är saker som måste göras är det lika bra att se det som något roligt!
Skulle jag då tvinga någon annan att göra det för att det ska vara jämlikt?
Jag ser det inte som ett problem och jag har all tid i världen hemma.
Ändå är det så, att så lite som jag gör om dagarna nu har jag aldrig gjort innan.
Jag fungerar bäst under press och behöver känna mig något sånär stressad för att få allt att fungera.
De dagar jag är mest effektiv är de dagar jag jobbar.
Är jag bara helt ledig är det svårt att se motivationen till varför jag måste göra något "just idag".
Jag kan lika gärna göra det i morgon.. eller dagen efter..

För tillfället är inte detta en stor debatt men den återkommer ständigt. Livet är för kort för att ägnas åt sådana här diskussioner. Låt alla göra som de vill.