onsdag 12 september 2012

90-konton

Varje dag lär jag mig något nytt! Tydligen är det så att alla organisationer som har ett plusgiro som börjar med 90 och sedan fyra följande siffror måste skicka minst 75% av sina insamlade pengar till ändamålet. Skulle deras administrativa kostnader ett par år i rad överstiga detta får de kontot indraget. Jättebra! Jag hade ingen aning om detta! Jag har alltid varit väldigt skeptisk till att skänka pengar över huvudtaget och efter skandalen med Rädda Barnen för många år sedan blev det inte bättre.
Fungerar det såhär så kan man vara hyfsat säker på att pengarna går fram.
Det finns många organisationer som fått sitt 90-konto indragna och jag har länkat till den listan nedan. Jag blir rätt förvånad över att hitta bland annat Rotary i denna lista.

http://www.insamlingskontroll.se/90konto